torsdag 12 april 2012

DIN HÄLSA - PRIO 1

Den BORDE vara prio 1, din hälsa, men frågan är om den verkligen är det?
När vi har mycket omkring oss i livet: jobb, barn, vänner, städning, planering, betala räkningar, föräldrarmöten, middagar och allt annat vi vill och känner att vi måste lämna plats till, är det inte så enkelt. Vi vet absolut vad vi borde göra för att må bra, men tänker kanske att SEN, när allt har lugnat ner sig. När det är mindre stressigt på jobbet. När allt födelsedagsfirande är över. När tvätten är tvättad. När räkningarna är betalade.... DÅ ska vi ta hand om oss själva.

Blir det så då?
I bästa fall. Men i många andra fall kommer aldrig den där lugna stunden då du har hunnit med alla måsten och borden och där inget annat finns att göra. Då du liksom får tid över och faktiskt kan ägna lite tid åt dig själv och din hälsa.

Ingenting i ditt liv borde vara viktigare för dig än din hälsa!
För om du inte mår bra, känner dig pigg, balanserad och välmående så är det så mycket svårare och jobbigare att klara av och hinna med alla måsten och borden.

DU är VÄRD att TA HAND OM DIG och att MÅ BRA!

Fundera också på vad hälsa är för just dig. Svara på frågorna:

  1. Vad innebär det att leva hälsosamt och ta hand om sig för mig?
  2. Vad är viktigt för min fysiska hälsa? Vad behöver jag göra för att ta hand om min kropp?
  3. Vad är viktigt för min psykiska hälsa? Vad behöver jag göra för att ta hand om min själ?
  4. På vilket sätt kan jag vara hälsosam när det gäller kosten? Har jag några matvanor som inte är så bra för mig? Hur behöver jag tänka/göra för att förbättra mina matvanor om det behövs?
  5. Vad behöver min kropp för fysisk aktivitet för att må bra? Vad av det är rimligt att få in i mitt liv som det ser ut nu?
  6. Andra frågor och funderingar som är viktiga för dig och som du kommer på när du skriver och tänker...
Nu har du gjort en första kartläggning om dina tankar och om dina behov. Nästa steg blir att göra en (skriva) plan för hur du ska kunna förverkliga det du önskar och behöver. Ett hett tips är att inte göra alla förändringar på en gång, utan istället att fundera på:
  1. Vad/vilket område är viktigast för mig? Med andra ord, vad ska du prioritera?
  2. Vad är möjligt för dig att åstadkomma efter de förutsättningar och möjligheter du har i ditt liv just nu?
  3. Vilket blir ditt första steg? Vad kan du börja med redan idag?
  4. Just do it!
  5. Vad blir sedan nästa steg, och nästa... Skriv hur du bör prioritera och bygg upp dina nya goda och hälsosamma vanor ett litet steg i taget.
Med små men bestämda steg mot ditt mål har du störst chans att lyckas!
Ta hand om dig! Det är du värd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...