onsdag 21 mars 2012

NATUREN, TIDEN OCH TÅLAMODET


"Naturen, tiden och och tålamodet
är de tre största terapeuterna."
Bulgariskt talesätt

Det talesättet är verkligen talande. Som coach pratar jag med många olika människor som funderar på olika saker i livet. Men en sak är ändå gemensamt för alla dem som känner ett missnöje, oro eller funderar på hur och vad de ska/vill göra framöver i och med sina liv. Dels behöver de så klart ofta coachning och vägledning av mig, men jag råder dem så gott som alltid att just söka sig till naturen. Inte minst om det är en person som upplever stress i livet eller som behöver komma till ro och insikt. 
I naturen finner vi automatsikt ro. Naturen är läkande och helande och uppmuntrar inte till stress - tvärt om. Att gå en promenad i skogen, sitta på en sten och bara vara eller blicka ut över vatten är oerhört lugnande för oss. Hitta gärna dig egen "naturoas" i närheten av där du bor. Det behöver inte alls vara märkvärdigt, en liten skogsdunge, en porlande bäck eller öppna fält, beroende på hur det ser ut hos dig. Fundera på vad du uppskattar och sök dig till den miljön.
Jag själv har tidigare alltid sökt mig till skogen, men de senaste åren känner jag ett större behov av att vistas nära vatten.

Människan är inte ett tålmodigt släkte. Vi har en vilja att utveckla och vi vill gärna att det ska gå snabbt - speciellt när vi väl har bestämt oss för något. Men många gånger kan det vara bäst att skynda långsamt. Allt kan inte skyndas fram, och speciellt inte beslut som handlar om framtiden i livet.
Likaså är tiden din vän när du går igenom något svårt. Även om det inte känns så mitt i allt det jobbiga, så brukar ändå tidsperspektivet ge sig tillkänna så småningom. Rätt som det är inser man att tid har passerat och att en situation som tidigare kändes jobbig och okontrollerbar efter ett tag inte känns så stor och omfattande. 
Tiden läker alla sår.
Så säger vi och jag tror att vi alla har våra egna erfarenheter av att det är så.

Sedan var det det där med tålamodet...
Inte alltid det lättaste att, men en väldigt bra läromästare. Jag uppmuntrar gärna till att Mindfulnessövningar, vilket jag tycker är både ett bra sätt att träna på att vara närvarande i nuet och att praktisera sitt tålamod. Vi behöver ALLA träna på att vara mer här och nu och det finns inga bättre stunder än dem där du kan känna en frustration eller oro över att saker och ting inte går så snabbt som du vill och hoppas: i  bilkön, i kassakön, på väg hem från jobbet eller vad det nu kan vara för situation. Istället för att stressa upp dig över en situation som du ändå inte kan påverka kan du istället se det som en ypperlig lektion i att träna ditt tålamod och vara totalt närvarande.  Det behöver inte vara svårare än att du fokuserar på dina andetag (långsamma in och utandningar). Det viktiga är att du inte låter tankarna fara iväg åt en massa olika håll, utan håll kvar fokus på en sak. Märker du att tankarna vandrar, så släpp tanken som en ballong i luften och fokusera återigen på det du bestämt.

När du lär dig att använda naturen, tiden och ditt tålamod till din fördel kommer du att märka att många bitar i livet kommer att falla på plats helt naturligt. Det blir som det ska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...