måndag 20 februari 2012

PÅ EN RÄKMACKA GENOM LIVET

- Vad är det som gör att en del människor lyckas med nästan allt de företar sig och andra inte alls når så långt som de vill? frågade mig en av mina nya coachingkunder härom dagen.

En fråga som de flesta av oss ställer någon gång i livet. För visst kan det kännas som en del personer liksom bara glider genom livet på en räkmacka. De verkar inte stöta på en enda motgång, utan allt blir precis som de vill och önskar - ibland ännu bättre.
Men är det så att en del bara har tur och flyt medan andra har otur och oflyt? Det låter himla orättvist.
Visst kan det ibland handla om att vara på rätt plats vid rätt tid ibland. Och ibland på fel plats vid fel tillfälle...

Till stor del handlar det dock om din inställning till dig själv, dina möjligheter och inte minst HUR DU TÄNKER och HUR DU KOMMUNICERAR med dig själv.
En person som har ställt in sig på att "lyckas" och att kämpa för att nå sina mål (för jodå, även de som lyckas får kämpa) tänker hela tiden i termer av:

  • Det här VILL jag, vilket är då bästa sättet just nu efter dessa givna förutsättningar att lyckas med det?
  • Hur behöver jag tänka för att stärka mig på väg mot mitt mål?
  • Vad har jag för möjligheter att handla på ett sätt som är bäst just nu.
  • Om det inte blir riktigt som jag har tänkt mig, hur löser jag det på bästa sätt?
En person som lyckas har en ständig inre dialog med sig själv om sina tankar och sitt handlande. Han eller hon stöter på lika många motgångar och problem som vem som helst, men väljer att inte fastna i "problem-tänkandet" utan fokuserar istället på att hitta nya lösningar, plan B ( eller C, D, E. F...osv. om det behövs).
Den som vi kan tycka glider på en räkmacka genom livet VET att fokus och inställning betyder allt. En dålig dag är en dålig dag - inte en dålig vecka eller månad. 

Vill du också ha mer "Räkmacka" i ditt liv? Gör då så här:
  1. Bestäm dig för vad som är viktigt för dig. Vad vill du uppnå?
  2. Ta fram din plan för hur det ska gå till. Sätt upp både lång- och kortsiktiga mål. 
  3. Ha hela tiden en dialog med dig själv om det som händer. Tänk tyst eller högt eller skriv ner dina tankar. 
  4. Ha inställningen att hela tiden försöka lösa eventuella problem på bästa möjliga sätt efter omständigheterna.
  5. Ibland måste man få ta en paus. Det är ok, men bestäm dig för hur länge den ska vara.
  6. Påminn dig hela tiden med tanke ord och gärna bild om vad det är du vill uppnå och varför.
Vill du istället stanna kvar i din känsla av "evig misslyckande", ska du tänka så här:
  • Livet är orättvist och jag är alltid drabbad.
  • Det spelar inte någon roll hur mycket jag än anstränger mig. Det bli ändå inte som jag vill.
  • Jag är helt värdelös och allt beror på det.
  • Allt är meningslöst och kommer så förbli.
  • Varför ska jag bry mig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...