måndag 16 januari 2012

TIDSRÖRELSEN - OM ATT ANVÄNDA TIDEN KLOKT

Cecilia Kärvegård som skriver bloggen "Klokegård - En inspirerande föreläsare bloggar" har startat en Tidsrörelse. Hon tycker (med all rätt) att vi behöver värna mer om vår egentid.

Ser du till att avsätta egentid?
Vad ÄR egentid för dig?

Egentid är tid som du avsätter för dig själv då du tar hand om dig själv efter dina behov. Det ironiska är att ju stressigare våra liv är, desto större behov har vi av egentid och desto mindre prioriterar vi det.
Det handlar om att bestämma sig för att TA DIN TID.
Det är en investering i dig, din hälsa och alla andra som umgås med och som tar/får din tid.

För mig går egentiden hand i hand med att vara EGOlogisk.
Att vara EGOlogisk innebär att du tänker och känner efter vad DU behöver för att må bra. Många gånger handlar det om små saker i tillvaron, att ta en promenad, prata med en god vän, läsa en bok, lägga dig i badet etc. Ibland handlar det om saker som kräver både tid och planering i anspråk

Läs gärna mer om vad det innebär att vara EGOlogisk i min artikel på Konkret Kompetens: "Lev mer EGOlogiskt!". 

Hur ser det ut med MIN egentid då?
Jag tycker mycket om att umgås, vara social, samarbeta och vara där det händer saker. Men, jag ha också ett oerhört stort behov av att balansera upp det med att vara själv - egentid.
Att vara EGOlogisk är för mig en livsstil - har alltid varit. Jag har stort behov av att stanna upp och lyssna på mig själv och vad jag behöver. Jag har tränat på det länge, så nu är det en självklarhet. Det var det inte i början.
Det jag gör är att jag läser av min energinivå. Känns det som att jag har bra med energi? Är jag trött? Pigg? Behöver jag varva ner eller ladda med ny energi?

Vad jag kommer fram till att jag behöver göra med min egentid varierar, men något som alltid fungerar är att få vara ensam hemma utan att ha något speciellt att göra. Här gäller det att träna bort alla impulser på att ta hand om tvätten, vattna blommorna eller skura badrummet - för självklart finns det saker som jag skulle kunna göra. Istället väljer jag gärna att sätta mig i soffan för att läsa en bok eller en tidning.
Behöver jag ladda mer energi kan det vara en promenad i friska luften som jag behöver.

Jag försöker också att i förväg boka in längre stunder, det kan vara timmar, en halv eller en heldag, för mig själv. Då skriver jag in USA i min kalender. USA står för Utan Särskild Anledning. Du kan läsa mer om min USA-tid HÄR.

Jag hoppas att jag inspirerar DIG till att förvalta din egentid på ett bra sätt.
Berätta gärna om hur du gör!

3 kommentarer:

  1. Det känns som om vi haft samma tanke. Jag gjorde mitt inlägg tidstyrt igår till min blogg. Och där skrev jag om att avsätta egentid. Det känns som tankeöverföring.

    SvaraRadera
  2. Underbart att du vill vara med och inspirera fler. Har nu länkat till din blogg från min blogg så fler hittar hit och kan inspireras.

    Ha en skön kväll!

    SvaraRadera
  3. Susan - då ska jag genast klicka mig in och läsa :-)! Det var nog tankeöverföring, ska du se.

    Rockstjärnan - ju fler som inspireras till ett härligare, rockigare och tidsklokare liv, desto bättre :-)!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...