torsdag 29 december 2011

SE DIG SJÄLV I ÖGONEN


När du talar med en annan person och verkligen vill visa att du är där, är närvarande, lyssnar eller kanske menar allvar, då tittar du personen ordentligt i ögonen.
Ögonen är själens spegel, brukar vi säga, och visst ligger det mycket i det.

Men hur är det med dig själv och DINA ÖGON?
När SÅG DU DIG SJÄLV i  ÖGONEN senast?

Kanske låter det märkligt, men faktum är att du kan skapa en bättre relation till dig själv och stärka din självkänsla genom att regelbundet börja se dig själv i ögonen. Det behöver inte vara märkvärdigt alls, även om det kan kännas lite egendomligt de första gångerna. De flesta av oss är inte vana att se oss själva i ögonen. 

Jag rekommenderar dig verkligen att prova övningen som jag presenterar nedan. 

Den är mycket enkel och oerhört effektfull. Jag använder mig av den själv. Den skänker mig ro och harmoni och det känns som att jag fattar klokare beslut i tillvaron tack var den. Det här är en övning som jag låter mina coachingkunder som vill förbättra sin självkänsla jobba med och den visar makalösa resultat. Du blir verkligen god vän med dig själv när du tränar på att se dig själv i ögonen - och det är där allt börjar. När du är god vän med dig själv blir allt annat så mycket enklare.

Det enda du behöver är en spegel.
Se dessutom till att du kan få vara ifred en liten stund för denna övning.

  • Ställ dig hyfsat nära spegeln så att du kan fokusera på dina ögon. Det ska kännas bekvämt för dig. Om du tycker att det känns jobbigt, ställ dig längre ifrån spegeln och träna successivt på att närma dig.
  • Se in i dina ögon. Börja bara med att titta på hur de ser ut.  Se på form och storlek. Vilka färger och vilka skiftningar som finns där? 
  • Säg hej till dig själv, högt eller i tanken. Välj det som känns bekvämt. Ha sedan ett "samtal" med dig själv som om du har med en god vän som du trivs med och blir glad av att se.
    Ett "samtal" skulle kunna se ut så här:
    Hej, så kul att se dig. Tänk så mycket fantastiskt jag har varit med om. Tänk att jag finns här, alltid för mig själv liksom. Hur mår jag i dag då? Jo, det känns väl bra. Lite trött kanske. Finns det något jag kan göra för att bli piggare då? Ja, det skulle kanske vara bra att se till att komma ut på en promenad efter lunch. Kanske? Det är klart att jag ska se till att göra det. Det kommer att göra mig gått... Osv.
    Du bestämmer helt själv hur du vill tala med dig själv.Det viktiga är att du gör det på ett sätt som får dig att må bra, lära känna dig själv och som stärker dig. Du kommer att komma på vilket sätt som passar just dig när du har provat dig fram.
Ett bra tips är att börja på morgonen när du är nyvaken och står framför badrumsspegeln. Bortse från morgonfrisyr och dylikt utan fokusera bara på dina ögon och på att tala till dig själv och din själ så att du får en bra start på dagen.
Prova gärna och berätta vad du tycker!

2 kommentarer:

  1. Det är inte ofta man ser sig sjäv i ögonen...känner att det är något jag skall börja med då jag behöver bygga upp min själv känsla!

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Helena - Ja prova! Jag hoppas att du kommer att tycka om denna övning lika mycket som jag och många andra med mig gör. Berätta gärna hur det går!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...