tisdag 15 november 2011

ATT MISSLYCKAS



Att misslyckas är mångas stora fasa i livet. Många av de jag coachar uttrycker att de känner sig hämmade därför att de är rädda för att misslyckas. Jag vågar mig på en gissning att det inte är en alltför ovanlig farhåga hos många.


Jag brukar fråga dem jag coachar:

  1. Vad innebär det att misslyckas?
  2. Har du någon gång misslyckats med något - och då menar jag inte med matlagning eller bak?
  3. Känner du någon person som har misslyckats i livet?
De brukar få fundera en stund, men hittar sällan tydliga svar. För vad innebär det EGENTLIGEN att misslyckas? Jag kan själv inte komma på en enda person som jag känner som har misslyckats. Visst har jag själv misslyckats kapitalt med någon maträtt eller en sockerkaka, men det räknas inte. 
Det innebär inte att allt alltid har blivit som jag har tänkt och planerat, att jag alltid presterar på topp och att allt är problemfritt - långt ifrån. Men jag skulle inte vilja kalla det för att misslyckas. Det är livet.

Misslyckas för mig är när det blir totalt fiasko. När jag eller någon annan skulle ha gjort något som alla skulle tycka är katastrof. Det händer ju väldigt sällan, och få av oss utsätts ens för sådana situationer där det är möjligt.
Men vad är det då vi är rädda för?

Kanske är det så att vi har för höga krav på oss själva. Jag märker att det ofta är där skon klämmer. Det är viktigt att fundera på vad vi har för krav på oss själva och våra prestationer. Många gånger handlar det om att vi har högre krav på oss själva jämfört med mot våra vänner.
Är det rimligt?
Borde vi inte ha samma krav på oss som på en god vän?

Att göra så gott man kan är definitivt tillräckligt, tycker jag. För vem kan göra mer än så?
Och ibland så räcker inte det hela vägen. Ibland blir det inte som vi har tänkt oss och hoppats på. 
Och vet du vad, det är helt ok det också.

Om det känns jobbigt i dessa situationer, så kan du fråga dig själv:
  • Hur skulle jag ha reagerat om det var en nära vän som råkat ut för samma sak?
  • Vad skulle jag ha tänkt om hans/hennes prestation?
  • Hur skulle jag ha tröstat/peppat honom/henne?
Där har du oftast svaren på hur du bör tänka och agera gentemot dig själv.
Och som sagt, det enda du i princip kan misslyckas med är maten - och det är definitivt inte hela världen.

http://simplesignup.se/event/8273-21-dagar-till-ett-egologiskt-liv-e-bok-e-kurs

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...