söndag 9 oktober 2011

NU DAGS FÖR MENTAL DETOX - HÄNG MED!

Några intensiva veckor kröntes denna vecka med intensiv aktivitet och flera sena kvällar. Det har varit många roliga jobbuppdrag och jag ska absolut inte klaga. Det mesta har dessutom varit självvalt. Jag har haft kul. Men, det spelar inte någon roll hur roligt man har om det blir för mycket.

Nu är det absolut ingen fara på taket för min del. Jag skulle troligtvis både kunna öka på arbetsbelastningen och köra på i många veckor till innan jag börjar få riktiga problem. Men det har ändå varit så pass intensivt att jag känner mig tröttare än vanligt. Då jag själv har möjligheten att åtminstone till viss del styra över min jobbtillvaro, så bestämmer jag mig för att dra lite i "nödbromsen" och ge mig själv en veckas "mental detox".

Mental detox handlar om att minska på krav och aktivitet, göra mer av sådant som ger energi och mindre av sådant som känns krävande. Det kan se väldigt olika ut beroende på hur ditt liv ser ut och vad du har för behov. Det jag tänker fokusera på under min kommande vecka med mental detox är.

  • Tidigt i säng. Jag ska ligga i sängen senast 21.30 och ha släckt lampan senast 22.00. Mycket sömn ger ökad energi och höjt immunförsvar.
  • Minskad aktivitet på nätet. Det finns så mycket bra att läsa, så mycket spännande att ta del av och så mycket nytt att lära. För att inte tala om alla koll man kan ha på vänner, bekanta och kollegor via Facebook och bloggar. Fantastiskt! Men också en riktigt tidstjuv. Jag bestämmer mig för att begränsa min uppkopplade tillvaro till någon timme på förmiddagen och någon timme på eftermiddagen - jag måste vill ju få möjlighet att blogga och ha lite koll. Datorn ska vara avstängd senast 20.30. Då ger jag mig själv en timme till att slappna av innan det är läggdags.
  • Mer fysisk rörelse. Den tid jag "tjänar in" på att inte vara så aktiv på nätet vill jag istället delvis ägna åt att promenera och springa. Minst 30 minuter varje dag. Gärna mer!
  • Mer läsning. Jag har bokhyllor fulla med böcker som jag längtar efter att läsa. Att läsa gör mig både lugn och energifylld. Det blir de mer av nästa vecka.
  • Bra mat. Jag satsar på mat som får mig att må bra och känna mig full av energi på ett naturligt sätt. Kaffe och te är ok för mig. Väljer också mycket grönsaker och säkert en och annan soppa som jag tycker om. Socker går helt bort.
  • Trevligt umgänge. Jag väljer att omge mig med personer som ger mig energi och omtanke. 
Känner du också att du skulle må bra av en mental detox? Häng på vetja!

Fundera på vad det är DU behöver för att ladda upp dina batterier under den kommande veckan.

  • Vad behöver du minska på?
  • Vad behöver du öka på/tillföra?
Och kom ihåg att lite kärlek och omtanke kan göra stor skillnad - även när det är riktat mot dig själv.
Dela gärna med dig av vad du satsar på nästa veck.
Jag kommer att fortsätta att skriva om detta hela nästa vecka. Härligt om vi blir några som kan peppa varandra.

4 kommentarer:

  1. Min mentala detox blir: meditera varje dag, börjar med 5 minuter och ökar sen, högst 10 min på Facebook per dag, dansa 20 minuter varje dag!

    SvaraRadera
  2. Härligt Sus! Jag gillar ditt upplägg med att börja i mindre skala och att sedan öka på. Hoppas att du får riktigt härlig kommande vecka.
    Berätta gärna hur det går för dig.

    SvaraRadera
  3. Jag hänger på!
    De senaste två veckorna har varit intensiva, så jag tjuvstartade min lugna period i förrgår. Men inte på 'riktigt' förrän idag, när jag fick länken till din blogg! <3

    Ikväll tar jag min favoritbok och kryper under täcket senast 21.30. Andra förändringar under veckan: vegetariskt hela veckan, datorn stängs ner senast kl:20.00 och lunch med bästa väninnan på torsdag.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...