tisdag 30 augusti 2011

GLÖM INTE BORT ATT SÄGA ALLT DET GODA - INNAN DET ÄR FÖRSENT



"Under de sista åren av våra liv finns det bara några få saker vi ångrar i livet, och det är de ögonblick då vi inte kunde uttrycka våra sanna känslor för någon eller något."

Janesh Vaidya ur boken "Ayurveda för dina sinnen"

Det är tänkvärda ord och jag tror att det stämmer för de allra flesta av oss - att vi snarare kommer att ångra det vi inte gjort snarare än det vi gjort.
Många gånger tror jag att vi håller tillbaka våra ord och känslor för de människor vi har omkring oss i livet. Jag tror också att det faktiskt kan vara så att det till och med oftare är de positiva tankarna och känslorna som vi av rädsla håller tillbaka - inte de negativa.
Tror du också att det kan vara så?
Varför är det så?

Visst kan vi ha olika orsaker till att vi inte uttrycker oss positivt till vår omgivning. Det kan handla om ovana, vi tänker inte på det, eller så vågar vi inte. Vi är rädda för att bemötas av misstro eller att inte få våra känslor besvarade. Det sistnämnda är ändå väldigt sällan de inträffar. Vanligare är att vi möts av glädje och tacksamhet. Det är absolut helt klart värt att prova.

Det är ju dessa goda och positiva ord som vi borde strö omkring oss frikostigt och utan eftertanke.
Gör du det?
Jag vet att jag kan bli bättre på det, och det är något jag jobbar med för att ständigt förbättra.
Det kan du också göra genom att göra följande:

  • Tala om för dina familjemedlemmar att du älskar dem och att du är glad över att få vara deras fru/man/sambo/mamma/pappa eller vad det nu kan vara.
  • Tala om för en vän hur glad du är att han/hon finns i ditt liv.
  • Tala om för en kollega du uppskattar att du gör just det.
  • Tala om för en helt främmande person att han/hon har en snygg kappa, vacker frisyr eller ge någon annan komplimang.
  • Och du, glöm inte bort att tala om för dig själv vad det är du uppskattar med att vara DU.

1 kommentar:

  1. Å, vilket härligt tänkvärt inlägg!

    Jag ger mig själv beröm faktisk för jag har blivit riktigt bra på de tipsen du ger.

    Dels att säga det till andra, det har jag vart bra på länge. Men att ta emot - verkligen ta emot en komplimang dom sägs till mig.

    Det lärde jag mig när jag bodde i USA och en kille gav mig en komplimnag och jag sa äsh -han blev bokstavligen förbannad på mig och sa hur kan du förolämpa mig på det här viset. Om jag tycker att du är vacker så är det min åsikt som jag vill ge dig och du kan tacka för den. Men om du säger äsh som svar så antyder du att det jag tycker inte har en innebörd eller är viktigt. Att min åsikt inte äe av värde.

    Från den dagen har jag sett på det i ett helt annat ljus och tackar och tar verkligen åt mig när jag får en komplimang!

    Kramar Anna

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...