tisdag 12 juli 2011

BRA HÅLLNING MED HJÄLP AV POSTURE

Jag sprang på en fantastisk ny produkt på nätet för några dagar sedan. Den heter Posture och är utarbetad och nyligen lanserad av Emma Pihl, författare, coach och inspiratör. Posture är en sorts sele som du bär över dina axlar och som tvingar axlarna bakåt. Perfekt!
Alla som sitter med gamaxlar och ostkroksryggar framför dator eller som vid andra tillfällen känner att hållningen kunde vara bättre kan få hjälp av denna geniala produkt.

Det här kan man läsa om Posture på hemsidan:
"Posture hjälper kroppen in i en positiv spiral. Genom att dra tillbaka framåtroterade axlar och skjuta fram bröstet hamnar huvudet rakt ovanför kotpelaren, istället för att hänga framåt, vilket bidrar till skonsammare belastning på ryggraden. Den bättre hållningen bidrar i sin tur till djupare andning, vilket ökar syreupptagningsförmågan och hjälper dig att orka mer. Posture kan hjälpa en person med ytlig andning att öka sitt syreupptag."


"Posture kan tillfälligt hjälpa dig till perfekt hållning, samtidigt som den bidrar till att bygga upp din hållningsmuskulatur. Posture påminner kroppen om hur bra hållning ska kännas och tränar muskulaturen att hitta rätt lägen, vilket gör att en upprätt och snygg hållning på sikt kommer att kännas naturligt bekväm. Tack vare att Posture aktiverar den egna muskulaturen kan du i början uppleva viss träningsverk, om du använder Posture under långa pass."


Jag sitter med min Posture på i skrivande stund, för självklart var jag tvungen att beställa ett eget ex. Jag får lätt ont i axlar när jag sitter framför datorn eller står vid diskbänken och jobbar. Genom att "tvinga" kroppen" till bättre hållning kan dessa problem helt försvinna. Nu har jag haft på min Posture ett tag, och jag måste säga att det känns väldigt skönt att sitta framför datorn och jobba med sträckt rygg, magen indragen (jodå, jobbar på det också) och raka fina axlar.

Fördelarna med att ha bra hållning är flera. Bland annat får du en stark och värkfri kropp som inte snedbelastas. Dessutom sänder kroppen ut hormoner (testosteron och kortisol) när du intar sk. "kraftposistion" (rak och självsäker hållning) vilka gör att din självkänsla ökar och din stressnivå minskar.
Med rätt hållning blir du alltså:

  • Snygg
  • Självsäker
  • Mindre stressad
  • Värkfri

2 kommentarer:

  1. Nu har det ju gått en tid sen du testade den. Använder du den fortfarande, eller var det en bra grej som sedan blivit liggande i byrålådan? :-)

    SvaraRadera
  2. Stina - jag förstår precis vad du menar. Det här är en typisk sån grej som lätt blir liggande, trots att den är bra.
    Jag tänker främst använda selen när jag jobbar vid datorn, det är då jag blir trött och får ont i ryggen. Nu har jag haft semester och inte setat vid datorn alls så mycket, men några gånger har jag setat längre stunder och då har jag använt Posture. Jag har också använt den några gånger då jag varit trött i ryggen av hushållsarbete (har en för låg diskbänk).
    För att undvika att glömma bort den har jag den hängandes på min kontorsstol.
    Det härliga med att använda den är att man känner av effekten med bakåtdragna axlar långt efter jag har burit den.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...