torsdag 23 juni 2011

NÅ DIT DU VILL GENOM ATT IDENTIFIERA DINA SABOTERANDE TANKAR

De tankar du har som sker mer eller mindre i ditt undermedvetna och som hindrar dig att nå dina mål kallas Saboterande tankar. Så länge de förblir omedvetna kan du inte göra något åt situationen. Men om du bestämmer dig för att hitta dessa tankar och ersätta dem med bättre och möjliggörande tankar kommer du att kunna göra underverk.

Har du funderat på varför vissa saker är så svåra för dig att åstadkomma i livet?
Det kan vara ett speciellt mål du vill uppnå eller något du längtar efter. Du försöker och försöker, men ändå vill det sig inte riktigt. Det kan handla om:

  • Att du försöker gå ner i vikt för "femtielfte gången".
  • Att du borde byta jobb, för du vantrivs.
  • Att du behöver börja motionera för att må bra.
  • Att du ska ge dig ut på den där resan du har pratat om så länge.
Du vill, men du kommer liksom aldrig till skott. Troligtvis börjar du, känner dig peppad och kommer också en bit på vägen. Sen händer något och vips är motivation och målbild som bortblåst.
Känns det igen?

Du ska veta att du INTE är ensam om att handla på det här sättet. Det är troligtvis vanligare än vad du förstår. Det som sker är att du, helt omedvetet, har Saboterande tankar. Jag skrev om dessa tankar för några dagar sedan i ett inlägg du kan läsa HÄR.
Saboterande tankar är tankar som dyker upp i ditt inre och som hindrar dig att uppnå det du vill uppnå. De talar om för dig att det inte är någon ide därför att .... (dina förklaringar kan vara hur många och ologiska som helst).

Vi har alla saboterande tankar. För de mesta är vi inte medvetna om dem, och det är därför de kan styra oss i så stor utsträckning. Vi vet inte om att vi tänker nedlåtande tankar om oss själva, vår förmåga och våra förutsättningar. Ändå finns de där och sätter krokben för oss.

Några exempel:
  • Det är inte någon idé att jag söker något nytt jobb. Jag kommer aldrig att få komma på intervju ändå.
  • Varför ska jag börja träna styrketräning för. Jag är alldeles för gammal för att börja med sånt.
  • Om jag säger åt grannarna att vara lite tystare, så kommer de bara att fnysa åt mig och föra ännu mer oväsen.
Saboterande tankar är alltså när du uppmålar ett scenario som skulle kunna hända. Det är en möjlighet i en specifik situation, men du väljer då att fastna för något negativt som gör att du inte känner dig motiverad att fullfölja. Du sätter så att säga krokben för dig själv.

Allt detta sker som sagt för det mesta utan ditt medvetande.
Om du känner att du har svårt att nå det du vill, så måste du börja leta efter dina Saboterande tankar. Fråga dig själv:
- Hur tänker jag kring den här situationen nu när jag känner mig så tveksam?
- Vad är det för Saboterande tankar som ligger bakom?

När du väl har identifierat vad det är som hindrar dig. När du har hittat de Saboterande tankarna, ska du hitta nya, alternativa tankar. Tankar som istället för att hindra dig skapar möjligheter. Tankar som lyfter och stärker. Tankar som möjliggör förändring.

Du formas så mycket mer än du förstår av dina tankar. Genom medvetenhet och träning kan du åstadkomma saker som du tidigare inte trodde var möjligt. Det är som magi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...