söndag 8 maj 2011

LÖPTRÄNING OCH CROC TONES


Så här ser mina nya sommarskor ut. Och jag vill inte ta av dem;-).
Jag behövde någon form av bekväm sommarsandal och hade först tänkt mig Reeboks Easy Tone Flip Flop, men den fanns inte när jag letade i sportaffärerna. Istället föreslog man skon på bilden, Crocs Tone. Kände mig ärligt lite skeptisk först, men bestämde mig för att prova. Den var helt underbar att gå i.
Anledningen till att jag vill ha en sådan här typ av sko med "instabil" sula är inte att jag har gått på marknadsföringen om "skon som förbränner massor med fett och tränar kroppen till max". Det förstår jag att den inte gör;-). Däremot skapar skon med hjälp av sin instabilitet en lätt anspänning i benens muskler (för att helt enkelt hålla balansen åt kroppen). Detta ger träning åt benmuskler och en bättre hållning.

Som ni kanske vet bestämde jag mig för att ta upp löpträningen nu under våren (har inte sprungit på nästan två år) med målet att kunna springa milen utan problem. Milen klarade jag av förra lördagen och det gick jättebra rent konditionsmässigt. Däremot började jag känna av en instabilitet i knäna. Troligtvis hade jag för bråttom med att springa långt. Kondition finns, men muskler och ligament i benen har inte hunnit med att bli tillräckligt starka.
Som tur är har jag inte haft ont alls. Jag valde att vila helt från löpträning i en vecka och har under tiden tränat benmusklerna. I dag var jag ute och sprang 4.6 kilometer och det kändes jättebra. Inte ont och inte alltför instabilt. Jag känner dock att jag behöver fortsätta att träna stabilitet och benmuskler och kommer att springa kortare sträckor ett tag framöver för att inte överbelasta. 
Det känns jätteskönt för knäna att gå i mina Crocs Tones. De har en sådan mjuk och skön dämpning. Dessutom känner jag att ben och knän får jobba när jag går.
Det ska bli spännande att se om de kan hjälpa mig att få stabilare knän - om inte annat har jag köpt en superskön sommarsko.

Och ja... jag var tvungen att kolla om de var helt miljövidriga och människofarliga som jag har hört tidigare, men det verkar inte vara någon större fara när jag läser HÄR.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...