söndag 8 maj 2011

JANTELAGEN = FJANTELAGEN

Jantelagen sägs ligga som en otäck blöt yllefil här i Norden i allmänhet och i Sverige i synnerhet. Vi har liksom fått med oss denna "lag" om att inte tro att vi är något med bröstmjölken.
Visst ligger det en uns av sanning i att vi har präglats i generationer, men jag kan inte låta bli att fundera lite kring detta.

Det är ju bekvämt att ha jantelagen att skylla på. Kan det kanske vara så att vi kommer undan en hel del besvär och bekymmer när vi skyller på jantelagen och inte behöver anstränga oss?
Jantelagen blir en självuppfyllande profetia.
Vi kan gömma oss bakom jantelagen.

Hua, jag ryser av tanken, men tror faktiskt att det kan vara så för en del personer - självklart inte för alla.
Vad kan man då göra istället? För jantelagen gör oss inte lyckligare.
Vi måste jobba på vår självkänsla och vårt egenvärde. Däri ligger grunden till att tro på sig själv och sin förmåga.

Istället för jante(fjante)lagens "paragrafer" tycker jag att vi ska anamma Ingemar Olssons text ur hans sång "Du vet väl om att du är värdefull":

Du vet väl om att du är värdefull
Att du är viktig här och nu
Att du är älskad för din egen skull
För ingen annan är som du


Det finns alltför många som vill tala om
Att du bör vara si och så
Gud Fader själv, han accepterar dej ändå
Och det kan du lita på

Du vet väl om ...

Du passar in i själva skapelsen
Det finns en uppgift just för dej
Men du är fri att göra vad du vill med den
Säga ja eller nej

Du vet väl om ...

5 kommentarer:

  1. intressant och bra inlägg :) har du hört talas om jäntelagen? den kanske kan vara något? :)

    http://www.bijweb.com/citat/jaentelagen.htm

    ha en bra dag :)

    SvaraRadera
  2. Bra inlägg! Du har en väldigt inspirerande blogG!

    SvaraRadera
  3. På pricken Ulrika! Begreppet, som jag inte ens vill upprepa, används som ursäkt för att inte stå upp för sig själv. Eller för andra.
    Inger :-)

    SvaraRadera
  4. Molly - tack! Jäntelagen har jag bårde hört och skrivit om: http://ulrikagabriel.blogspot.com/2011/03/jantelagen.html
    Den är jättehärligt! Hoppas att du har haft det toppen denna fina söndag.

    Junitjej - Tack! Såglad jag blir att du tycker det och skriver det dessutom :-). Stor kram till dig.

    Framgångsbyrån - då har du sett samma tendenser som jag, Ingrid. Det finns mycket annat man kan "skylla på" också tyvärr. Men på det viset når man inte framgång, varken personlig eller karriärmässig - eller hur?!

    SvaraRadera
  5. Vi ska se till att ver att sprida budkapet om vårt fantastiska egenvärde så att de når till alla människor i vrår av Sveriges land :) Tillit, mod, självkänsla, självförtroende. Stolthet över att jag är jag. Och jag, precis som alla andra är unik och VÄRDEFULL!

    Önskar dig och alla en riktigt BÄST ny, magic vecka!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...