lördag 14 maj 2011

JAG HAR LYSSNAT PÅ: PRAKTISK RETORIK av Göran Hägg

Det var inte riktigt det här jag förväntade mig när jag bestämde mig för att lyssna på "Praktisk Retorik" av Göran Hägg. Jag hade hoppats få just lite praktiska tips och handfasta råd.
Retorik handlar om talets konst. Att du kommunicerar det du vill och att du har förmåga att övertyga din publik om det du säger. Ett jätteintressant ämne, tycker jag, som jag gärna vill lära mig mer om.

Det är Göran Hägg som själv läser sin bok. Och visst är det intressant, det är det. Många hänvisningar från kända personers tal från både förr och nu. Det refereras friskt till "de gamla grekerna" med Aristoteles i förgrunden som medvetandegjorde retorikens vikt och innehåll.
Jag tycker att det blir alldeles för mycket fokus på stilbildande tal från både förr och nu. Jag saknar som sagt lite mer konkreta tips på vad jag idag bör tänka på när jag vill föra fram min sak för att göra det så bra och tydligt som möjligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...