tisdag 5 april 2011

LÖPRUNDA # 5 OCH LÖPTIPS

Nyss hemkommen från en löprunda. Det blir min femte tur nu (efter 10 löprundor ska jag belöna mig med ett par "snajsiga" löpartajts). Den här gången sprang jag faktiskt hela sträckan, 5.6 km, tidigare har jag blandat löpning och rask promenad. Jag har sprungit samma sträcka varje gång, och den bli bara längre och längre för varje gång enligt RunKeeper, konstig... Hur som helst känner jag mig mäkta nöjd över att ha klarat av att springa hela sträckan.
Jag gick ut ganska lugnt för att hitta löprytmen. När man väl har kommit in i en skön rytm, en synkning mellan löpsteg och andning, så är det lättare att öka på takten om man vill.
Jag testade också att ta till mig råden som stod i senaste numret av Topp Hälsa som hade en kom i form special med löpning som fokus. I den lila "löspkolan" stod det att man ska tänka på detta för att hitta rätt teknik:

  1. Axlarna: släpp ner och bak axlarna och håll dem avslappnade.
  2. Skuldrorna: axlar och överarmar får pendla löst i rörelsen. Armarna är rätvinkligt böjda.
  3. Bålen: luta överkroppen lätt framåt. På så sätt får du automatiskt en lätt anspänning i magen och ryggen.
  4. Händerna: är öppna, inte knutna.
  5. Benen: Vinkla benet ordentligt bakåt. Då springer du mer dynamiskt och samtidigt snabbare.
  6. Fötterna: Tyngdpunkten när du landar ska inte ligga på hälen, utan mitt under foten och på främre trampdynan. Därifrån rullar du framåt över foten och trycker ifrån från främre trampdynan och tårna.
Det är svårt att kunna fokusera på allt samtidigt. Jag valde att lägga fokus på fötterna den här gången, och jag måste säga att det blev en väldig skillnad på löpningen när jag gjorde så här. Det blev liksom en mer flytande, rullande och behagligare löpning.

1 kommentar:

  1. Bra jobbat. Inte illa att orka springa hela 5,6km. Just nu längtar jag efter att kunna springa i skogen i stället för på alla cykelbanor.

    Intressanta tips, men jag fattar inte varför det ska gå bättre att springa med öppna händer. Jag kramar gärna jackärmen.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...