söndag 13 mars 2011

TÄNK PÅ VILODAGEN....


... så att du helgar den. Ett av de tio budorden. Inte så aktuellt idag kanske. Idag kan man både shoppa, dansa och   göra det mesta på en söndag som på vilken veckodag som helst.
Jag tror faktiskt att vi skulle må mycket bättre om vi återinförde "vilodagen". Vi behöver tid för att varva ner, komma i kapp och reflektera över tingen och tillvaron. Det allra bästa vore så klart om vi alla kunde ha vilodag en och samma dag. Då skulle vi drabbas av ett kollektivt lugn.
Men nu ser det inte ut så i vårt samhälle. Vad vi kan göra är att ta saken i egna händer och se till att skaffa oss en egen Sköna Söndag, eller lika så bra Lata Lördag eller varför inte Fria Fredag.
Prova några veckor att avsätta en dag i veckan (behöver inte vara samma dag) som en dag med lugn och stillhet och se hur det kommer att påverka dig. det behöver inte betyda att du sitter hemma och rullar tummarna, du ska naturligtvis se till att göra sådant som du mår bra av, som ger dig lugn och ro och som laddar dina batterier. Jag tror att vi behöver det lite till mans, och kvinns.

4 kommentarer:

  1. Hjälp!
    Jag började på Viktväktarna för 8 veckor sedan. Då mätte jag vader,knä ,lår mm. Efter 4 veckor visade allt bra resultat. Och nu efter 8 veckor ytterligare kanon resultat förutom över låren. Till saken hör att jag började träna regelbundet för ca 3 veckor sedan nu. då simma,spinning dans mm. Kan det påverka att låren inte krymper i omfång? eller kan det vara så enkelt att gubben inte fick måttbandet på exkat rätt ställe?Kom gärna in till mig med resultatet och se min framgång med vikten.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att det är mycket klokt att införa en egen vilodag så länge samhällsutvecklingen nekar oss en. Ibland blir jag dock inte riktigt klok på vad som laddar mina batterier eller ej. Natur, dans, meditation gör det definitivt, men huruvida mina föreningsarbeten gör det har jag inte riktigt analyserat. För det mesta känns ju detta arbete mycket lustfyllt, men det tar ju även energi.

    SvaraRadera
  3. Tack Ulrika. Jag fortsätter att göra det jag gjort hela helgen - vila.
    Fast det beror ju bara på att jag är sjuk, annars skulle jag ju ha jobbat hela helgen...

    Iom att jag jobbar helg så är ledig en dag innan och en dag efter, men har då haft svårt att vila. haft många "måsten" att göra hemma... ända tills maken min skällde på mig och sa åt mig att ta måndagen som vilodag...:)

    SvaraRadera
  4. Livsnjutaren - ofta är det så att vi kvinnor "håller kvar" fettet mest på rumpa och lår. Det är där vi vill lagra för nödtider. Då du har gått ner i vikt och minskat i omfång på andra ställen, så är det bara en tidsfråga till dess att låren kommer att minska också. Så det är bara att fortsätta dit goda arbete. Lycka till.

    Martin - det behövs balans i livet, precis som du är inne på. Det är det som allt handlar om balans...

    Chrissna - vilodagar behövs ;-).

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...