torsdag 24 februari 2011

ATT KLARA AV "SURDEGAR"

Visst har vi väl lite till mans "surdegar som ligger på jäsnings. Ni vet sådana där saker som vet att man bord ta tag i och ordna, men som man också vet kommer att ta en massa tid och dessutom inte känns speciellt roliga.
De där "surdegarna" brukar kunna ligga till sig bra länge - om man ger dem möjlighet. Och inte blir de roligare och trevligare uppgifterna av att de får ligga och mogna till sig. Känner ni igen er?

I mitt jobb som coach händer det titt som tätt att jag hjälper mina kunder att hitta strategier för att ta hand om deras surdegar. Oftast handlar det om jobbrelaterade saker. Ni vet hur det kan vara när man försöker hitta en massa andra uppgifter att göra istället för att vara tvungen att ta itu med det där som man drar sig för. Man kan till och med börja rensa i skrivbordslådor eller slänga gamla mejl bara för att slippa ta tag i den jobbiga uppgiften som hänger över en.

Jag som lär ut en massa knep och taktiska strategier på hur man ska komma över "surdegs-problematiken" brottas ibland med mina egna surdegar. Det skulle man kunna säga är en av nackdelarna med att vara beteendevetare och coach - man vet hur man ska dribbla bort sig själv och hitta på bortförklaringar ;-). Men jag inser självklart att jag bara lägger krokben för mig själv.
I dag känner jag mig riktigt nöjd, för jag har faktiskt tagit tag i en av mina surdegar som har hängt över mig i några veckor. Nu känns det så SKÖNT när det är gjort, och precis som vanligt konstaterar jag att det varken var lika svårt eller tog lika lång tid som jag hade befarat. Känner mig stolt och glad och klappar mig själv på axeln.

Här är mitt bästa tips för att aningen på jobbet eller hemma få "tummen ur" och göra de där uppgifterna som du inte är så sugen på att ta tag i:

  1. Skriv en lista över alla uppgifter som du tänker dig att du ska göra under dagen. Det ska vara en någorlunda realistisk lista. Du ska samtidigt inse att du kanske inte hinner med allt på listan, så gör en prioritering så att de viktigaste uppgifterna står överst.
  2. Som första uppgift ska du skriva in något enkelt som får fungera som uppvärmning. Det behöver inte nödvändigtvis vara något som det är bråttom med, utan välj snarare något som är snabbt och lätt att göra och som får dig att känna lite positiv energi.
  3. Står din "surdeg" med på listan? Om inte ska du skriva in den direkt efter din uppvärmningsuppgift. 
  4. När du har gjort uppvärmningsuppgiften hoppar du direkt på surdegen. DÅ ska den göras.
  5. När du är klar med den uppgiften ska du fira på något sätt. Ta en chokladbit till kaffet, ställ dig upp och gör vågen eller gör något annat för att markera att du känner dig nöjd med dig själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...