tisdag 21 december 2010

JULEFRID OCH JULEFRÖJD

Julen är inte bara förknippad med glädje och trevligt umgänge. För en del personer är det en av årets mest ångestfyllda helger. Anledningarna till detta kan var många, det kan t.ex. handla om att det är första året som julen ska firas utan någon kär person som inte längre finns med oss. Kanske handlar det om en ensamhet och/eller ett utanförskap eller om att inte klara av alla krav utan att ta till alldeles för mycket alkohol.
Jag tycker absolut att alla som vill ska få både fira och njuta av en jul som de önskar - utan dåligt samvete dessutom. Men ibland kan det räcka med att ställa en fråga eller visa sin omtanke till någon som man kanske anar inte får fira en "sorglös" jul. Jag tror att en av de största bekymren under julens firande är känslan av att vara annorlunda, utanför och kanske "misslyckad" därför att man inte firar en trivsam jul med familjen eller i glada vänners lag. Låt personen i fråga förstå att du respekterar hans eller hennes sätt eller kanske visa sympati och omtanke genom att säga att du försår att han/hon inte upplever julen så positivt som "man borde". Det är ok.

Ett annat dilemma är alla släktträffar som innebär att du kanske måste spendera tid med personer som du inte kommer så där väldans bra överens med. Men tänk på det att du inte måste älska alla, inte ens släkten. Försök att tänka att det är personens beteende som stör dig, inte personen i sig. Kanske kan du hitta någon anledning till att personen beter sig såsom hon/han gör för att på så sätt öka din förståelse för beteendet. Då är det lättare att acceptera. Försök att vara förstående och visa acceptans, men låt för den skull inte någon trampa dig på tårna. Säg självklart ifrån om det finns behov av det. Försök att förklara hur du känner det utan att vara anklagande. Släpp sedan ämnet.
Låt inte någon annan få förstöra din julstämning.

3 kommentarer:

  1. Du har så rätt - det finns så många sidor av julen! På julen fattas min X-make mig och våra döttrar. Han valde alkoholen före oss och det var några mycket tråkiga jular innan jag fick kraft att ta oss därifrån. Dock kvarstår fakta HAN FATTAS OSS - den man som jag förälskade mig och som var deras goe far.
    I år blir det inte mycket till julklappar Men vi ser framåt och njuter av att vara tillsammans. Äldsta dottern kommer hem från Norrland och det ska bli underbart att få krama henne!

    SvaraRadera
  2. Ojoj! Jag känen rigen mig! Har en släkting som vill starta lite småtjafs av olika anledningar och jag håller mig ifrån. Vill hon tajsa får hon tjafsa med sig själv :) Jag orkar inte bry mig och till slut ger hon upp iaf :) Fröjdefull jul med andra ord. Kram

    SvaraRadera
  3. Lena - fira ER jul på ERT sätt, det är det som julen handlar om, tycker jag. Jag hoppas att ni får det alldeles underbart tillsammans. Önskar er en riktigt god jul och ett underbart nytt år.

    Trillingnöten - precis, låt henne hållas för sig själv. Det tar bara en massa energi och den kan du lägga på andra saker som du tycker om istället. Jag önskar dig en underbar jul och ett härligt 2011. Kram

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...