tisdag 9 november 2010

VAD VILL DU INTE ÅNGRA?

bild lånad från kinesisk blogg
En sjuksköterska som arbetar med att vårda patienter i livets slutskede delar med sig av sina erfarenheter. Hon har vårdat patienterna under deras sista 3 -12 veckor i livet. Denna period är enligt sköterskan en tid då många av patienterna visar en fantastisk förmåga att växa själsligt då de själva är medvetna om att de inte har lång tid kvar att leva.
Under alla dessa samtal sköterskan haft med dessa patienter så har en fråga återkommit:

- Finns det något du ångrar att du inte gjort i ditt liv?

Sjuksköterskan har här sammanställt de fem vanligaste svaren på den frågan:

  1. Jag önskar att jag hade haft modet att leva ett liv som var mer sant gentemot mig själv istället för att försöka uppfylla andras förväntningar.
  2. Jag önskar att jag inte hade jobbat så hårt.
  3. Jag önskar att jag hade haft modet att uttrycka mina känslor bättre.
  4. Jag önskar att jag hade hållit kontakten bättre med mina vänner.
  5. Jag önskar att jag hade satsat mer på min lycka.
Vad ger det dig för tankar här och nu - mitt i livet?

6 kommentarer:

  1. För mig blir det för mycket fokus på att G Ö R A och på vad jag INTE har, när jag läser sådana här texter.

    Vad SAKNAS i mitt liv?
    Vad ska jag GÖRA för att bli lycklig?
    Vem ska jag umgås med för att bli lyckligare?
    Vad ska jag förändra?

    Tror att alla dessa budskap stressar människor och är en stor orsak till varför vi mår som vi mår - vi nutidsmänniskor.
    Alla dessa val (bl.a.) för att "utveckla" oss - när vi redan är fulländade.

    Jag tror inte att det är mer aktiviteter redan aktiva personer behöver - utan tvärtom.

    Varma och insnöade ;) hälsningar!

    SvaraRadera
  2. SoF - jag tyckte att de önskningar som framkom inte hade så mycket alls med att "göra och prestera", och det var DET som jag ville få fram.
    *Att leva ett liv sant mot sig själv kan handla om att finna harmoni och ro.
    *Man ville jobba mindre = mindre prestationer.
    * Modet att uttrycka sina känslor innebär att mer tala om hur mycket man älskar och uppskattar sina nära.
    *Att hålla kontakten med vänner har inte heller med prestationer och stress att göra.
    * Att satsa mer på sin lycka i stället för att jaga andras tycker jag innebär att leva ett liv sant mot mot mig själv.
    Jag tänker nog tvärtom mot dig i detta fall. Jag tycker att dessa svar visar att det finns hopp för mänskligheten ;-)

    SvaraRadera
  3. Jag tänker precis som dig här Ulrika (tror jag) att man fokuserar så mycket på att prestera hela tiden. Man jobbar, man speinger vidare, man glömmer bort de som är här och nu, man jämför sig med alla andra och försöker leva upp till krav som man tror att andra har på en och i livets slutskede så inser man att de inte var det som var viktigt. De viktiga var att sätta sig själv och de man vill och mår bra av först och att umgås med dom människorna som får en att må bra. Fina tankar.

    SvaraRadera
  4. Vad tacksam jag blir för alla de motgångar jag haft i mitt liv som hjälpt mig att förändra mitt liv i den riktning som jag själv önskat. Och lustigt nog gäller alla fem punkterna också för mig, en fullt levande arbetande tonårsmamma som även jobbar som sjuksköterska.
    Vi ska ta hand om oss själva och alltid bry oss om varandra <3

    SvaraRadera
  5. Jag tycker att sådana frågeställningar är bra och man blir inspirerad till att tänka bortom vardagsstressen.

    Men sen kan jag också helt förstå SoFs kommentar. För sådana frågor kan absolut vara stressande ändå, om man inte också ser det som ÄR bra Här och Nu, utan bara fokuserar på det som saknas. :-)

    Sen tror jag att samma frågor kan upplevas så helt olika beroende på saker som om man är trött och hängig när man funderar i de banorna, eller om man är pigg och nyfiken. :-) I alla fall fungerar det så för mig.

    SvaraRadera
  6. Ser att den här kommentaren hamnade lite fel igår - den hör alltså samman med inlägget om "Pippi-vis/power".

    Då kanske den blev (ännu mer) ologiskt. ;)

    Inlägget "vad vill du inte ångra" är nog bra om vi bär med oss i vardagen lite då och då.

    Varma hälsningar!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...