torsdag 7 oktober 2010

FANTASTISK FILM!


Jag såg en fantastisk film igår, Susanne Biers "Hämden" med Mikael Persbrandt i en av huvudrollerna. Filmen utspelar sig i Danmark där två pojkar möts i skolan. Den ena har nyss förlorat sin mamma och den andra upplever sina föräldrars separation. Mikael Persbrands spelar den ena pojkens pappa och han spenderar halva sitt liv som läkare i ett flyktingläger i Afrika. Biers magiska filmande låter oss följa med mellan de båda länderna på ett oerhört vackert sätt.
Filmen är komplex utan att vara svår. Det går inte att beskriva handlingen utan att förstöra för den som inte sett filmen ännu. Min känsla efter filmen var i varje fal att den var otroligt  bra. Välspelad, vacker och viktigt. Den handlar om kärlek, liv och död. Den handla om att göra fel i livet och ändå kunna göra rätt i ett annat läge. Den är smärtsam och den är varm och vacker.
Om du inte redan har sett den, grattis, du har något fantastiskt att se fram emot.

4 kommentarer:

  1. Åh, måste se den!
    Såg "Efter bröllopet" för ett tag sen. Också underbar. Hon kan göra film hon!!!
    Ha en skön helg!
    Kram Pernilla

    SvaraRadera
  2. Ja, det är en film på min "att-se-lista"! Gillade också känslan i "Efter bröllopet" :-)

    SvaraRadera
  3. Håller på att bearbeta mannen - han är inte lika övertygad. Och jag vill se den IKVÄLL!!

    SvaraRadera
  4. Pernilla - det MÅSTE du. Ha det gott du med. Kram

    Irene - du har att se fram emot.

    Monica - fick du med honom? Det var nästan lika många kvinnor som män i publiken när jag såg filmen.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...