fredag 29 oktober 2010

BE OM HJÄLP

Vill du helst klara allting själv? Visa att du är duktig och kapabel? Eller kan du vid behov fråga vänner, kollegor eller andra om hjälp om du behöver det?
Många gånger kan det vara så att omgivningen blir glad och tacksam över möjligheten att få hjälpa till. Forskning visar att de människor som upplever mest lycka i livet är det som känner att deras tillvaro är meningsfull, att deras liv fyller ett syfte och att de har möjlighet att vara hjälpsamma.
Så nästa gång du suckar över alla bekymmer du känner dig ensam med, fundera på om det finns någon i din närhet som du kan be om hjälp. Du får hjälp själv och ger dessutom en medmänniska möjligheten att känna glädje.
Eller kanske är det så att du har någon bekant som du tror kan behöva en hjälpande hand eller ett lyssnade öra?

2 kommentarer:

  1. Bra och viktigt Ulrika!

    Jag har en väninna som är svårt sjuk och jag erbjuder henne min hjälp då och då - men hon kan omöjligt ta emot den.
    Hon är av typen "kan själv"!!
    (som jag själv också starkt känner igen mig i)

    Det skulle göra mig väldigt glad om jag fick hjälpa henne, men man kan ju inte tvinga någon att ta emot hjälp. ;) Eller?

    Men precis som du skriver så vill faktiskt människor hjälpa till ibland och jag tycker inte längre att "ensam är stark" är ett talessätt som stämmer.

    Det är nästan tvärtom - att det är en styrka att kunna visa "svaghet" och be någon om assistans.

    Trevlig helg!

    X-SoF

    SvaraRadera
  2. SoF - Du kanske kan prova att uttala att DU faktiskt skulle må bra av att få hjälpa henne.Vad skulle hon säga då? Håller verkligen med om att det är en styrka att kunna visa svaghet. Ha en underbar helg du med!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...