måndag 19 juli 2010

I VALET OCH KVALET

Tänk så bra vi har det. Vi kan välja och vraka inom en massa olika områden. Allt ifrån vilken utbildning vi ska välja som ungdomar till vilket pensionssparande eller vilken sorts äpplen det ska handlas hem.
Det måste väl vara bra att ha så mycket härligt att välja på?!

Nja, faktum är att forskningen visar att alla dessa valmöjligheter som vi har istället spär på vår osäkerhet och olycka. För tänk om vi väljer fel? Tänk om det visar sig att det finns något ännu bättre att välja på än det som vi tror är så bra just nu? Eller tänka om vänner och bekanta tycker att mitt val är alldeles galet?
För en del leder alla dessa valmöjligheter till ett visst mått av ångest, i värsta fall kan det leda till både missbruk och självmord visar ovannämnda forskningsresultat.

Hur ska man då klara sig från att må dåligt över alla dessa valmöjligheter?
Det enklaste knepet är att fråga sig hur viktigt valet är på en skala ( 1 - 10). Om du står i affären och inte kan välja om du ska ha den svarta eller gråa klänningen kan du troligtvis komma fram till att det inte är ett livsavgörande beslut och att det kan handla om ett beslut på nivå 2 kanske. Inte så farligt med andra ord om du skulle ångra ditt val.
Om du däremot står inför ett större val, som t.e.x om du ska byta jobb, så kan du till att börja med skriva upp en lista med för och nackdelar. Fundera också på vad som är det värsta som kan hända om du väljer "fel". Vad kan du ha för strategier då?

Själv brukar jag inte vela särskilt ofta i mina beslut, men det är klart att ibland kan det finnas fler valmöjligheter som känns lockande. Då brukar jag helt enkelt bestämma mig för en utan att tänka efter särskilt noga. Ibland händer det då att jag genast med magkänslan känner att NEJ, det var fel val, och då tillåter jag mig att ångra mig och tar det andra alternativet ställe. Det som jag egentligen ville från början, men inte förstod förrän det blev bortvalt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...