lördag 3 juli 2010

GRÖNT IS TE = MUMS

Har varit sugen på is te några dagar och nu när jag har kickat igång min detoxperiod så passar det alldeles utmärkt. Jag har aldrig gjort eget is te förut, utan bara vid något tillfälle smakat "påsvarianten" som finns att köpa.
Ja gjorde som man gör idag, "googlade" efter recept och förstod att det är superenkelt att göra eget is te.
Så här gjorde jag:
Jag lät 3 påsar grönt te dra i ca 1 liter kokt vatten i ca. 10 minuter. När teet svalnat något smakade jag av med honung och pressad citron. Sedan in i kylskåpet över natten för att bli kallt.
Servera sedan med massor av is.
Mums vad gott och läskande det blev. Rekommenderas!
Tänk bara på att inte blanda ner honung när vattnet är för varmt. Om vattnet är varmare än 37 grader så bryts de goda enzymerna som finns i honungen ner.

3 kommentarer:

  1. Är det verkligen så enkelt att göra eget iste? Jag har alltid tyckt att de verkar gott men har aldrig smakat.... Kanske dags att jag försöker mig på att göra mitt eget när de inte är svårare än så... Kram

    SvaraRadera
  2. Ensamma mamman - jag har också trott att det var jätteknepigt,m en det är det ju verkligen inte. Det är så otroligt gott och läskande när det är varmt, tycker jag. Lycka till med din "brygd", Kram

    SvaraRadera
  3. Mitt te står nu och drar sig... :)
    Tack för receptet! Ska bli gott att smaka av imorgon...

    Ha det gott!
    Marie

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...