torsdag 29 juli 2010

BOKTIPS - "Vinnare i din egen tävling" av Emma Pihl

Det här är en sådan typ av bok som jag läser för att hitta böcker att rekommendera till mina kunder som jag coachar. I ärlighetens namn hade jag först inte tänkt läsa klart den här boken. Jag fick liksom inte någon bra start i läsandet. Jag upplevde att texten kändes forcerad och kom på mig själv med att behöva läsa om stycken flera gånger för att förstå vad som verkligen menades. Men, jag gav inte upp och det är jag glad för. Jag tyckte nämligen att boken blev mycket bättre lite längre fram.
Boken känns visserligen en aning forcerad även framöver och jag saknar många gånger bakgrunden och förklaringar till varför vissa saker är som det är och varför vi fungerar som vi gör. Men den är också sprängfylld med tips och övningar vilket gör den till en guldgruva till någon som är beredd att jobba med sin egen personliga utveckling. Det är både bokens styrka och svaghet - att den innehåller så mycket.
Jag har personligen lite svårt för bokens titel " Vinnare i din egen tävling". Jag tycker nämligen inte att man ska se på sitt liv som en tävling. Emma förklara dock i boken varför hon har valt att kalla boken så och vad tävlingsmomentet innebär.

Det här är en bok som jag inte kommer att rekommendera till alla typer av coachingkunder. Många kommer att tycka att den är för forcerad och "krävande". För ni vet säkert lika bra som jag att det inte räcker med att bara läsa om förändringar - man måste agera dem också... Däri ligger svårigheten för många. Det kan lätt kännas övermäktigt och då händer inget allt.
De personer som jag tror kommer att finna mycket nytta med boken är de, som liksom författaren Emma Pihl är prestationsinriktade och som vill och kan arbete medvetet med sin personliga utveckling till stor del på egen hand.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...