måndag 21 juni 2010

NYTT OCH NYTTIGARE FÖR HÅR OCH KROPP

Efter att ha lyssnat på ett inslag på nyhetern i TV 4 förra veckan då man diskuterade frisörernas hälsorisker i och med all kemikalier de kommer i kontakt med har vi rensat ut i badrumsskåpet här hemma.
Det visade sig att flera av de produkter som vi använder till barnen innehåller kemiska ämnen som definitivt INTE är bra. Även mitt schampo och balsam rök all världens väg efter det att jag konstaterade att de innehöll både methylchloroisothiazolinon och methylisothiazolinon.

Självklart är det ingen som vill utsätta vare sig sig själv eller ännu mindre sina barn för en massa skadliga och tveksamma kemikalier. Det stora problemet är inte att vi inte bryr oss om detta, utan att det är för stort och krångligt att sätta sig in i alla ämnen. Långt ifrån alla har tiden och orken att för det första läsa på om alla kemikaliers farliga inverkan och därefter att lusläsa det finstilta på alla produkter. Jag är själv intresserad av ämnet, men upplever själv att inte tiden finns.
Jag löser det nu på så sätt att jag har beställ en del nya dusch- och schampoprodukter från en av mina gamla favoriter och trotjänare genom åren - Yves Rocher. Där finns det mycket ekologiska produkter att välja på. När jag väljer ekologisk så vet jag också att inga konstiga och förbjudna tillsatser och kemikalier får förekomma. Nu skickade jag iväg en beställning på ett helt gäng väldoftande och hälsosamma produkter till både mig och resten av familjen.
En annan favorit när det gäller hudvård är Eilas som också enbart har ekologska produkter.

Har du några förslag på bra och ekologiska produkter får hud och hår, så dela gärna med dig. Jag mottager gärna förslag på ekologiska hårstylingsprodukter - gärna som går att beställa på nätet.

6 kommentarer:

  1. Ett litet tips =)

    Urtekram har härliga schampon mm utan en massa konstigheter. Jag använder de sedan en massa år och är jättenöjd med resultatet. Du hittar dem i hälsokostbutikerna och i eko-affärer.

    Hur gick det för dina ögon?

    SvaraRadera
  2. Beatrice - tack! Urtekram har jag hört talas om, men aldrig provat själv. Ska definitivt prova.
    Ögonen..... abosolut ingenting har hänt. Inte ens fått prata med en ögonläkare, än mindre träffat en...

    SvaraRadera
  3. Det är helt osannolikt Ulrika. Det är ju uppenbart att du måste få hjälp för/med dina ögon. Ibland blir man verkligen less på hur ologiskt sjukvården fungerar... Jag håller tummarna för att du får komma till någon som begriper något. Du kan ju inte gå så här i evigheter. Det kan inte vara bra för dina ögon.

    Har du bett om att få maila in bilder? Jag skickade in bilder när jag fick en kraftig överkänslighetsreaktion och ögonen var helt igenmurade och då gick det undan i kön =)

    SvaraRadera
  4. LakShmi som jag skrev om i min blogg tidigare är ekologiska och där finns även shampoo. Själv använder jag just nu prdukter som min frisör rekommenderat men är som sagt sugen att testa LakShmis shampoo.....
    Ju bättre för miljön borde även vara bättre för mig då jag är en del av miljön :)

    SvaraRadera
  5. Hej, Rosen Serien har bra grejer.. :-)
    mvh mariee

    SvaraRadera
  6. Här kommer en länk om du o alla andra vill läsa mer..

    www.rosenserien.com/

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...