onsdag 2 juni 2010

KOSTOMLÄGGNING!?!

Sedan sista veckan i februari har jag känt av pollenallergi i ögonen. Ja, mina vänner det är nu hela dryga 14 (!) veckor och det är helt sinnesjukt. Särskilt med tanke på att jag aldrig tidigare har känt av några besvär bortsett från lite "kli" i ögonvrån någon gång. Nu sväller det, kliar, svider, raspar, tåras och grusas helt infernaliskt. Jag har bättre dagar och jag har sämre dagar. Kan inte se någon logik i att det finns något samband med väder - ögonen kan vara som sämst en regnig dag till exempel.
Jag äter det allergimediciner som finns i så stark dos som går (vilket jag inte uppskattar, men gör ändå).
Jag har fått starka ögondroppar.
Jag tvättar händerna ofta.
Duschar och tvättar håret varje kväll innan läggdags.
Bäddar om i sängarna OFTA.
Har alltid överkast på sängen.
Vädrar inte.
Provar på Bioresonansterapi.

Ingenting av detta verkar fungera. Möjligtvis ger ögondropparna en tillfällig lindring.
Nu läser jag på och söker information om allergi i allmänhet och pollenallergi i synnerhet. Allergier är en form av inflammation i kroppen. Jag läser Jack Challems "The Inflamation Syndrom" där han skriver om IFD- kostens (inflammationsdämpande kost) positiva effekter. Läser också om vad Sanna Ehdin och Zara Öhberg skriver om detta. Det är INTRESSANT! Inte helt nya rön, men jag är inte riktigt påläst sedan tidigare.
Faktum är, som jag har skrivit själv tidigare här, att vi till stor del äter oss till ohälsa i dagens samhälle. Forskare menar att om några år kommer så mycket som 70% av alla sjukskrivningar vara relaterade till felaktiga kostvanor. Det är skrämmande!

Ju mer jag läser om IFD-kosten, desto mer övertygad blir jag om att jag ska prova den. Det är egentligen inte några konstigheter: mycket grönsaker, gärna ekologiska och färggranna, feta fiskar, nötkött, kyckling, frukt med måtta. Bort med sokcer mjöl- och mjölkprodukter. Vi är inte gjorda för att äta dessa produkter och de skapar obalans i kroppen,

Jag har också beställt kosttilskotten MSM lignisul samt Pollazym. Jag har på flera ställen läst och hört att de ska vara bra för just pollenallergi. Nu håller jag tummarna för att de ger lindring.

Någon av er som har erfarenhet av antingen IFD- kost eller kosttilskotten jag har beställt? Dela gärna med er av era erfarenheter.

8 kommentarer:

  1. Med alternativa metoder så är det som med feber att kroppen ofta rensar ut skiten - det det blir VÄRRE innan det vänder.
    Många blir rädda och tror att metoden därför inte fungerar och avbryter eller ger upp.
    Jag tycker du ska vara glad att du märker att något händer - sen är det ju inte roligt att det är så illa.
    Jag undrar lite hur kroppen reagerar på att du kör medicinering som jobbar med att trycka undan symptomen samtidigt som kroppen jobbar stenhårt (helt uppenbart) med att rensa ut...
    Om inte det kan förvärra processen i kroppen?
    Dricker du tex äppelcidervinäger? Det hjälper kroppen i en utrensningsprocess och kan vara till hjälp även här.?
    Kram och jag förstår att det INTE är roligt.

    SvaraRadera
  2. Mannen har också pollenallergi, och blir ibland "galen" på det, men jag försöker jobba "med" kroppen och inte försöka stoppa upp eller hindra kroppens egna reaktioner... och UNDVIKA kryddad mat + alkohol under våren då kroppen redan är i obalans.
    Våren innbär en aktiv tid med mkt Yang som ökar på obalansen, så "Yin"-betonad massage och tryck på akupunkter är mitt tips till Dig :-)

    SvaraRadera
  3. JAg har haft svår pollen allergi men jag äter en rejäl algkur i fjorton dagar ( (ifrån algbörjes), finns på nätet) , i januari det rensar kroppen och jag har klarat mej "peppar peppar" i tre säsonger nu utan de minsta allergimediciner. Jag äter vegetariskt nästan helt rent från mjölk socker och mjöl,,men ibland faller jag för frestelsen att äta socker,,eller grov pasta,,därför kör jag rening med alger en gång per år.
    Detta är väl inte vetenskapligt bevisat men jag mår bra av det,,slipper rinnande näsa och ögon och framförallt svullnaden i luftvägarna som jag fick de sista året innan jag börja med detta. Hoppas du slipper allergi för det är inte kul.
    Ha en go dag Kram Monica

    SvaraRadera
  4. Ja varför inte - pröva och se vad som händer.

    Själv har jag drabbats av kronisk Urtikaria (nässelfeber) under tiden som jag gått över till LCHF-kost och har haft det i ett år cirka, men har nu lyckats bli frisk efter ca 10 behandlingar med öronakupunktur.
    G L A D!!!!!!!!!!!

    Så nu äter jag inte antihistamin till vardags längre, utan bara när kliet i ögonen (+torrhet) blir för jobbigt.

    Lycka till Ulrika!

    SvaraRadera
  5. Fokus mot framtiden - jag har också funderat på om det verkligen är bra att behandla mot allergin (Bioresonansterapin) samtidigt som jag tar allergi medicin. Det ska vara ok har jag fått till svar. Saken är den att jag MÅSTE verkligen medicinera i nuläget - så illa är det.
    Tack för dina kloka ord! Kram

    Irene - vilken akupunkt ska jag trycka på? Jag tror också på att låta kroppen få läka ut själv i största möjliga mån. Tack för dina råd!

    Monica - alager har jag också hört ska vara bra - för mycket. Det är helt klart värt att prova. Tack för tipset! Kram

    S o F - härligt att akupunkturen fungerade. Det är en effektiv metod.

    SvaraRadera
  6. Hoppas du får ordning på din allergi och berätta gärna om det fungerar. Mina ögon kliar o näsan rinner så ja tar gärna emot förslag på förändringar :)

    Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  7. Hej Ulrika! Fy, vad jobbiga månader för dej. Jag är också allergisk, mot bl a björk, nickel, gummi. För varje sak man är allergisk mot, finns det även födoämnen som man inte tål, det kallas korsallergi. Sen jag började att undvika de födoämnena som jag reagerar på, så har jag nästan inte haft några allergiska besvär. Googla på korsallergi och titta in på bl annat www.allergi.nu. Jag undviker i och för sej också så många e-ämnen jag kan pga att jag är överkänslig mot glutamat, så ev kan det också spela in att besvären har minskat. Du har ju så rätt i det du skriver om kostens betydelse. Jag själv har haft en GRYM migrän/nervvärk i flera år pga glutamaten. Jag har fått ett helt nytt liv utan värk sen jag slutade med glutamat (glutamat=nervgift). Många mår dåligt i onödan pga tillsatser i maten. Ett tips till alla: Gå och lyssna på Tommy Svensson som är superduktig och kan allt om tillsatser i maten. Gå in på www.utbildningscenter.se Det var han som fick upp mina ögon för tillsatser/e-ämnen i mat. Oj, vilken lång kommentar det blev... det gick inte att stoppa!
    Hoppas nu att du hittar något som får dej att må bättre!
    Kram Ulrika

    SvaraRadera
  8. Jag har haft pollenallergi sen jag var 5 år. Min man fick det först för ca 5 år sedan. Men sedan drygt 1 år tillbaka dricker vi Aloe Vera och jag har sedan jag började dricka inte kännt något av min allergi. Min man känner ytterst lite, men han har inte druckit lika länge som jag. Aloe veran hjälper till att rensa ut alla slaggprodukter vi salmar på oss genom kost och annat. Magen och tamen fungerar mycket bättre, hyn får en helt annan lyster när "skiten" blir utrensad. Jag rekommenderar det verkligen. Men var noga med vilket märke! En del tillverkare är snåla och skalar aloe vera-filén för nära skalet att en del av det följer med i juicen. Detta innehåller aloin och är mycket giftigt för oss. Dessutom smakar det illa. Vill du ha tips på bra märke så hör av dig! wellness.by.helka@passagen.se.
    Lycka till! Mvh Helén

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...