tisdag 15 juni 2010

AVOKADO - GOD OCH NYTTIG


Jag känner ofta ett sug efter avokado och har i princip alltid avokado hemma.
Jag kan äta den naturell till frukost, gärna i bitar i en grönsallad eller mosad tillsammans med en gnutta sweetchili sauce till världens mumsigaste guaccamole.
Avokadon är supernyttig därför att den innehåller enkelomättat fett som är bra för våra blodfetter samt ökar det nyttiga kolesterolet. Den är rik på kalium och folat vilket är skyddande för hjärtat. Våra ögon skyddas från både gråstarr och andra åldersrelaterade förändringar tack vare ämnet lutein som finns i avokadon. Detta ämne anses också kunna motverka bröstcancer.
Avokadoolja är en härlig olja som är mycket nyttig för huden. Den är mycket rik på E-vitamin och är dessutom både fuktgivande och antiinflammatorisk.
Jag kan alltså fortsätta att äta min avokado med gott samvete!

Tycker du om avokado?
Hur äter du den?

3 kommentarer:

  1. Sedan jag började köpa 5-packen i nät äter jag avocado regelbundet. Så himla praktiskt med avocadosar (???) i olika mognadsstadier som ingen har klämt på ;-)

    Mosad avocado blandat med en klick yoghurt, lite vitlök, salt och några stänk citron blir en mumsig sås till fisk.

    SvaraRadera
  2. Mmm..avokado! Äter den som den är direkt ur skalet med örtsalt på, eller utmosad på en knäckemacka.

    Ett superbra pålägg! Speciellt för oss veganer då avokado har ett högt o bra näringsinnehåll =)

    SvaraRadera
  3. Mosad avocado på grovt bröd, toppat med rökt skinka och några tomatskivor. Det är en smakupplevelse av klass.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...