torsdag 13 maj 2010

METAKOMMUNIKATION

Metakommunikation betyder att man pratar om hur man kommunicerar, alltså "prat om prat".
Vi slänger oss med så mycket ord och fraser och vi förväntar oss att alla ska förstå vad vi menar. Men det är inte alls säkert att det är så.
Jag blev själv varse om det under gårdagen i en diskussion. Då handlade det om ordet SAMARBETA. Min definition av ordet är jättetydligt för mig. Den jag pratar med har också sin version av ordet tydligt för sig. Alltså tycker vi båda att vi samarbetar. Men om vi inte har samma definition/innebörd, så är det inte säkert att vi upplever samarbetet som bra. Ingen tycker att den gör fel, för vi följer vår egen "sanning".

När det gäller just samarbete i arbetslag eller andra sammanhang då en grupp människor förväntas arbeta tillsammans så är det viktigt att definiera vissa ord. Att kanske börja fundera själv på vad JAG tycker att dessa innebär för mig. Sedan dela med sig och lyssna på de andras tankar och åsikter.

Här kommer några exempel på sådana ord som kan vara bra att ha en metakommunikation om:
  • Samarbeta
  • Ansvar
  • Fixa
  • Informera
  • Mål
  • Fördela
  • Uppgift
  • Resultat
  • Hjälpa till
Kom gärna med förslag på egna ord som du tycker kan vara bra att verkligen definiera vad de betyder. Jag skriver upp dem här på listan allt eftersom.

Vilka ord tar vi för givet att alla andra förstår, men de kan ha väldigt olika innebörd för olika personer?

4 kommentarer:

  1. Alltså...undrar om vi inte skulle ta och svara mer med en motfråga när vi får en fråga om någonting.

    Som Jonas Gardell sa:
    Gudsbegreppet är så otroligt olika för olika människor, så när vi får frågan, "tror du på Gud" så får vi nog först ställa motfrågan, "vad är Gud för dig" innan vi kan svara.

    Känns som om det nästan skulle behövas i varenda frågeställning - vad läggs in i just det ordet som det frågas/pratas om. Det finns så många tolkningar...av allt.

    Ha det gott Ulrika!

    SvaraRadera
  2. Jag har ett förslag. Hjälpa till. Min man och jag är oense om vad det innebär, tydligen. Hälsningar Saga

    SvaraRadera
  3. Ett bra inlägg, som alla skulle ta till sej och fundera ett tag....
    LYSSNA tycker jag är ett stort ord som kan tolkas på olika sätt, beroende på individen.
    Ha en bra dag.
    Kram, Britt-Inger

    SvaraRadera
  4. Värdegrund är ett ord som är intressant att definiera - betyder det grundläggande värderingar eller regler... det är väldigt olika.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...