torsdag 20 maj 2010

HEJ CHEF!


Ser du på dig själv som en chef/ledare?
Nej, kanske du säger, jag är ingen chef. Jag arbetar som xxx.
Men nu tänker jag inte på chef/ledare i arbetslivet, utan i DITT liv. Om du tänker ur det perspektivet så är du faktiskt din egen chef. Det är du och ingen annan som måste ta stora beslut som rör ditt liv. Det är du som kan bestämmat över dina mål i livet och om och hur du når dem.

Ibland skulle vi till mans (kvinns) må bättre av att se på våra liv och våra familjer ur ett företagsperspektiv. Detta för att vi många gånger är mer logiska och kloka när det gäller hur vi ska hanter våra jobb än hur vi ska hantera vårt privatliv. På jobbet kan du förhoppningsvis hålla dig inom ramarna för vad som är bra för företaget och gör det som förväntas av dig - kanske lite till. Men privat har inte många samma inställning. Precis som om du själv inte var lika viktig som ditt arbete.

Se på dig själv som Företaget XXX (dit namn) AB. Om du och ditt liv vore ett aktiebolag, vad skulle du göra för förändringar då? Skulle du ta hand om dig själv - ditt humankapital - på ett bättre sätt?
Se på familjen som familjen AB. Kanske skulle ni må bra av att ha måndagsmöten, planeringar, schemaläggning och utvecklingssamtal?
Att ha utvecklingssamtal med sig själv kan vara lite svårare (med familjen/partnern går det utmärkt), men då kan du vända dig antingen till en vän, eller till en coach/handledare/terapeut. Det kan räcka med ett samtal i månaden för att få dig på rätt väg och ge dig själv möjligheten att ta hand om dig själv på bästa sätt.

För visst är Bettan AB, Gunilla AB eller Camilla AB  (eller vad nu ditt företag heter) värda att satsa på! Jag kan inte tänka mig en klokare investering!

4 kommentarer:

  1. Ja, det är ett mycket bra sätt att tänka. Även i privatekonomin. :)

    SvaraRadera
  2. Låter som en toppenidé. Ska nog starta Helén AB idag! =)

    SvaraRadera
  3. Verkligen tänkvärt.
    Jag har efter min separation tänkt att nu får jag bestämma vilka möbler, mat, inredning jag ska ha.
    Men inte har jag tänkt på det som ett företag.
    Företaget LENA AB är under uppbyggnad.

    SvaraRadera
  4. Per Penning - inte minst i privatekonomin,skulle jag vilja säga.

    Helén - ja, gör det:-D!

    Lena - Härligt Lena! Må Lena AB få god likviditet och en massa härliga erfarenehter.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...