torsdag 27 maj 2010

FÖRÄNDRAD ATTITYD = MER ENERGI


Vad/vem har du i din omgivning som suger energi från dig?
En granne som skrattar för högt på sin altan?
En svärmor som tjatar så att öronen blöder?
En kollega som alltid tycker att han/hon är rolig?

Det finns så klart tusen olika exempel och du vet bäst vilka som är aktuella för din del.
Det märkvärdiga med detta fenomen (energitjuvar) är att vi börjar reta upp oss på dem innan vi ens har fått anledning att göra det. Vi VET nämligen att de kommer att reta gallfeber på oss. Redan där har de lyckats beröva oss på vår energi.

Vet du med dig att någon person i din omgivning har en förmåga att reta gallfeber på dig blott genom sin existens, så kan det vara bra att tänka till.
  • Är det värt all den energi som går åt?
  • Har du ett konstruktivt förhållningssätt som får dig att må och fungera bra?
Om du nu konstaterar att det faktiskt inte är särskilt bra att låta personen i fråga irritera dig och ta din energi, så måste du ha en strategi för att ändra på situationen.
  • Har du all kunskap om personen/situationen för att kunna döma?
  • Har du rätt att döma?
  • VAD skulle du behöva tänka om den här personen och hans/hennes beteende för att ändra på din inställning och på ditt beteende?
  • HUR skulle du behöva agera annorlunda?
Du kan aldrig kräva att en annan person ändrar på sig. Det ända du kan ändra på är ditt förhållningssätt gentemot personen.

4 kommentarer:

  1. Jo, brukar försöka tänka på det och det funkar för det mesta. Men hur hanterar man arbetskamrater som är är frustrerade, arga och ledsna och som liksom inte kan låta bli att låta det höras - i princip hela tiden. Man bryr sig självklart om sina arbetskamrater så det känns ju inte heller bra att bara "stänga av" och ignorera... Men åh - det tar ju sådan enorm energi att vara mitt i allt det negativa!

    Jag vet ju att alla orkar olika mycket, haterar saker på olika sätt och att alla har olika i sin ryggsäck. Därför känner jag mig förstående och dömer inte. Men det känns ibland som att jag är "överempatisk" och bara suger in andras negativa känslor. Har försökt massor, men kommer inte fram till hur jag ska kunna agera annorlunda för att kunna "rädda" mig själv. Har du några idéer...? :)

    Kram, Helene

    SvaraRadera
  2. S o F - :-D Kram tebaks

    Helene - ett bra sätt at hantera gnälliga och frustrerade kollegor är att använda "spegeltricket". Om de gnäller över något ex. att det bara är han/hon som jobbar på avdelningen, så kan du säga:- Så du upplever att det bara är du som jobbar? När det får sitt gnäll "tillbaka blir det ofta tydligare för dem vad de håller på med. Man kan också helt enkelt säga: - Jag hör att du är frustrerad. FInns det något jag kan göra för att hjälpa dig? Detta gör man senda medvetet varje gågn de beklagar sig. Tillslut brukar de tycka att de själva är rätt pinsamma ;-). Lycka till och kram

    SvaraRadera
  3. Tack! Ska verkligen prova använda mig av tipsen! Det första kan vara lite läskig - att liksom konfrontera. Men det är troligtvis värt det :)

    Det andra påminner starkt om hur jag fostrar mina barn :) Du vet: "Ja, jag ser att du är arg, kom så kramas vi". Och det funkar oftast bäst. Ska prova att bekräfta utan att det blir så att jag dras med och sympatignäller. Det är säkert en balansgång, men jag får öva :)

    Ha en fin helg!
    Helene

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...