fredag 12 mars 2010

DET ÄR DEN TIDEN PÅ ÅRET...

... då många drabbas av förkylningar och influensor. Visste du förresten att ordet influensa kommer från det medeltida latinska ordet "influente" som betyder inflytande, eftersom man på den tiden trodde att plötsliga influensaepidemier berodde på inflytande av utomjordiska krafter?
Dessutom kommer många att snart börja känna av vårdeppighet.
Både förkylningar, influensa och vårdepression kan till stor del bero på att vi så här dags på året har förbrukat vårt förråd av vitamin D. Vitamin D får vi oss tillgodo till största del av solen. Det förråd vi har lyckats bunkra upp under sommaren börjar vi tömma under de sista vintermånaderna. Resultatet kan alltså bli att vi drabbas av förkylningar, influensor och även nedstämdhet.
En lösning är så klart att hoppa på första bästa flyg och bege sig till solen. Att vara förutséende och boka in en solsemester under senhösten eller vintern är alltså inte så tokigt. Då fyller du på ditt D-vitaminförråd.
Ett annat alternativ är att se till att få i dig vitamin D som ett kosttilsskott.
Det finns vetenskapliga studier som visar på att just D-vitamin som tillskott till och med kan ha en antibiotisk effekt mot influensavirus.
Vet du med dig att du brukar känna dig nedstämd under våren eller är du trött på ständiga förkylningar tycker jag definitivt att du ska överväga att köpa ett vitamintillskott med vitamin D. Själv har jag precis klickat hem en dubbel dos till både mig och mannen.

5 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag vill bara meddela dig att jag lämnar över min ev. plats för coachning den här gången.
    Det är lite mycket nu.

    Varmaste kramen!

    /Fiffilura lite

    SvaraRadera
  2. Vilket bra inlägg, har inte tänkt på d-vitaminbrist som anledning till vårdepression förut. Nu har jag lärt mej nåt idag med. Tack. :)

    SvaraRadera
  3. Fifflira - jag förstår dig! mina tankar finns hos dig.Kram

    Anonym - hoppas att det är något som du kan få nytta av :)!

    SvaraRadera
  4. Är det helt säkert att det är vetenskapligt bekräftat att D-vitamintillskott stärker immunförsvaret? Mig veterligen, samt enl sjukvårdsupplysning, är det ännu bara en obekräftad teori.

    SvaraRadera
  5. Maria - det pågår MASSOR med forskning på just D-vitamin just nu och en hel del är redan färdig och publicerad. Om du Googlar "studier D-vitamin" så hittar du artiklar om och länkar till ett stort flertal direkt.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...