onsdag 10 februari 2010

VIKTEN AV SYMBOLER

Om du har bestämt dig för att du vill förändra/förbättra något i ditt liv så kan det vara bra att få hjälp med att bli påmind om vart du ”är på väg”. Det kan handla om vilken sorts förändring som helst; gå ner i vikt, skaffa nytt jobb, börja träna, få ett mer positivt förhållningssätt eller det som är aktuellt för just dig.
Ett väldigt bra och faktiskt effektivt sätt att bli påmind om vad du vill åstadkomma är att välja något som symbol. Något som du tycker om och som ska symbolisera målet du vill uppnå. Jag t.ex. älskar solrosor och för mig symboliserar de positiv utveckling och livsglädje.

Vi har använt oss av symboler för att påminna oss om vår tro, våra önskningar och våra förhoppningar i alla tider, så det är definitivt ingen ny företeelse.
Det du kan göra nu är alltså att välja en symbol som tilltalar dig och som du själv tillskriver betydelsen. Se sedan till att du omger dig av symbolen (eller bilder av den) så att du inte kan undgå att bli påmind. Du kan t.ex.:

  • Ha den som skärmsläckare
  • Sätta upp den på kylskåpet
  • Ha en bild på badrumsspegel
  • Rama in en bild och ha vid din arbetsplats
  • Ha en bild i plånboken
  • Ha den stående vid sängkanten
  • Eller som jag, ha den på din blogg/hemsida


Det finurliga är att det bara är du som vet vad symbolen betyder. Det brukar kännas mycket bättre än att omge sig med handskrivna lappar som t.ex. säger:
- Ät inte mer godis! eller - Måste springa!


Vad väljer du för symbol ?



Gif banner Valfri 468x60

5 kommentarer:

  1. Yin/Yang, har den även tatuerad på min skuldra.Tala om att ha en symbol med sig ständigt som en påminnelse! Det bästa är att det är bara jag som vet vad den har för betydelse för mig.
    kram

    SvaraRadera
  2. Ah,självklart - du är genial! Symboler är många gånger mycket starkare än ord. Orden kan begränsa oss, fånga in oss i en bur. Medan symbolerna är starka och känslomässigt laddade. Dessutom tänker vi och drömmer i bilder, så vi vinner mycket på att arbeta med ett språk som knoppen förstår.

    Tack!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Min symbol bär jag nästan dagligen på mig. En liten fågel som jag designat själv och låtit göra i guld, den hänger om min hals och den finns även inne i mitt huvud (!).

    Innan jag kom på att föreviga den i guld hade jag en tanke om att göra den som tatuering, men det blev aldrig av, är idag glad över det...

    Jag gör fågeln även i keramik, fast då är den nog 50-60 gånger större än den jag har i halskedjan.

    Hadebra!
    Anmaja

    SvaraRadera
  4. vad kul att du skriver om det idag. En blogg som jag följer som heter http://regnbagskonsulten.wordpress.com/ skrev något liknande. Hon tipsade om att förlova sig med sig själv. Köp en riktigt fin ring och lova dig själv att alltid se till ditt inre. Tyckte det var så fint.

    För mig får det bli min blogg. Den är helt klart en symbol för mig att stanna upp och njuta av de fina ögonblick som finns i vardagen.

    SvaraRadera
  5. vipsan - ja den är ju självklar ;-)!

    Maria Helander - de flesta av oss har precis som du säger ett starkare visuelltminne. Dessutom kan man baka in den betydelsen man själv vill ha och behöver inte förklara för någon... Kram

    Anmaja - åh ,det låter underbart! Så fint att du alltid kan ha den med dig dessutom :-).

    Alexandra - att förlova sig med sig själv en en underbar symbolisk handling. Kanon att ha din blogg som din symbol. Då kan den tillåtas att växa och utvecklas preci som du vill.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...