fredag 22 januari 2010

ORD, MENING OCH KÄNSLOR


Tänk egentligen hur mycket orden betyder.
Både orden du säger högt men även de du tänker inom dig.
Tänk hur mycket de påverkar dig egentligen. Fast det är vi oftast inte så medvetna om.

Du tänker många tusen tankar varje dag. De flesta är du inte ens medvetna om att du tänker.
Om många av dessa tankar innehåller negativa tankar om dig själv eller det du gör så kommer det självklart att påverka dig.

Många gånger hamnar vi i någon sort tankemässig slentrian.
Vi tänker tankar som:
- Guuuud vad jobbigt.
- Åh vad trött jag är på det här.
- Vad han/hon är dryg som håller på så där.
Dessa negativt laddade ord gör automatiskt att du hamnar i en negativ tankestämning.

Faktum är att vi många gånger kan klä känslan i bättre ord. Bättre både på att beskriva den faktiska sanningen och bättre för att de faktiskt får oss på bättre humör. Du kan VÄLJA att tänka:
- Jomen visst är det mycket att göra nu, men det ska bli väldigt skönt när jag är klar med allt det här.
- Jag ska se till att komma i säng tidigare i kväll så att jag har mer och bättre energi i morgon.
- Han/hon måste ha det besvärligt nu som beter sig på det där sättet.


Dina ord formar dina tankar som i sin tur formar dina känslor!

Du kan faktisk påverka dina ord.

Du kan medvetet välja ord som förklarar och stärker istället för att trycker ner och eländiggör.

Fundera på om du har några tankar som du ofta tänker och som faktisk gör så att du mår sämre än vad du skulle behöva göra. Fundera sedan på om du skulle kunna formulera om dem så att de inte blir så negativt laddade utan istället blir mer av ett konstaterande och dessutom ger dig en möjlighet att lösa din situation.


3 kommentarer:

  1. Hej!
    Detta med tankar är så intressant. När man tar sig en tänkare om vad man tänker varje dag.. Så blir man lite förvånad att det ofta är samma tankar varje dag. Mao, det är inte många nya tankar som man froterar sig med?! Så denna lilla påminelse om lite mera positivt tänk är klart på sin plats.
    ha en underbar kväll
    kram

    SvaraRadera
  2. Så här års tänker jag ofta på dem som bara klagar på vintern och börjar längta och hoppas på våren - redan strax efter nyår - det är en omöjlighet! Jag kan gå i taket för jag blir så irriterad och så blir jag sur och arg på mig själv för att jag bryr mig! Mina tankar om detta kan ta så mycket energi att jag mår dåligt. Inte jättedåligt, men jag vill inte tänka så här. Och jag skulle vilja bli av med mina negativa tankar - om dessa negativa människor! Hmmm, låter kanske lite konstigt...
    Hoppas du gör dej en fin helg!
    Anmaja

    SvaraRadera
  3. anette - ja visst går vi ofta på slentrian. Vi kan ändra på mycket i våra liva bara genom att medvetandegöra vad vi tänker och fundera på om vi kanske kan tänka på något annat sätt.

    Anmaja - vi har helt olika inställningar och hanterar våra liv på olika sätt. De som inte mår bra av vinter och kanske framför allt mörkret ger sig själv möjlighet till fler positiva tankar genom att fokusera på att det snart (?) blir vår. Då klarar de av att ta sig igenom det mörker och elände som de upplever. Om de däremot dessutom förbannar mörkret och eländet de upplever just nu, så binder de ris till sin egen rygg.
    Det bästa är att kunna hantera de situationer man befinner sig i just nu på bästa möjliga och positiva sätt. Mindulness.
    Låt inte dess människor sno din energi utan konstatera bara att de är troligen inte "vintermänniskor" och låt sedan konstaterandet bara "fara iväg".
    Du kan aldrig ändra på andra människor - enbart på dig och ditt förhållnigssätt till dem.
    Fokus på dig och de positiva tankar du kan frambringa med andra ord. Lycka till!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...