lördag 2 januari 2010

EGOLOGISKT IDAG


I dag tänker jag vara EGOlogisk!
Att vara EGOlogisk innebär att man gör saker för sin egen skull. Sådant som man mår bra av, tycker är roligt och som man kanske inte annars direkt hittar utrymme för. Ego = jaget/självet och logisk = att tänka sunda, kloka och logiska tankar. När man tar hand om sig på det sättet så skapar man inte bara välmående för sig själv utan även för alla andra som finns i ens närvaro.
För om du mår bra, då ökar förutsättningarna för att alla du möter också kommer att må bra. EGOlogiskt tänkande "smittar" med andra ord.

I dag ska jag ägna några timmar (efter veckans storhandling) åt att planera vårens satsning på "Ulrika Gabriel Coach & Inspiratör". Maken och barnen är ute på egna äventyr och jag har huset för mig själv. Det krävs liksom lite lugn och ro för att kunna smida planer och förbereda...


Vad kan du göra för att vara EGOlogisk?

Vad mår du bra av och vad behöver du mer av i ditt liv?



4 kommentarer:

  1. Jag har också varit egologisk idag, välbehövligt verkligen.
    Så tog jag med mig ditt råd och pratade med mamma, världens klokaste mamma. Kändes genast bättre. Tack Ulrika, du kloka människa!

    SvaraRadera
  2. Kloka ord, och visst skulle man vara mer egologisk, som låter så mycket mer positivt än egoistisk. Visst mår de människorna runt mig mycket bättre, när jag själv mår bra. För detta året gäller det nog för mig att säga ja till mycket, men samtidigt våga säga mer nej till det som bara tar min energi utan att ge något tillbaka. Kram

    SvaraRadera
  3. Japp, jag har varit egologisk. Igår och idag har jag tagit på mig skidorna (nästan) utnaför dörren och åkt en mil i lugnt tempo i det strålande vintervädret och struntat i vad resten av familjen hittar på. Verkligen bra för mitt välbefinnande!
    Dessutom har jag ringt en vän som det inte blivit av att inte träffat på hela hösten, så i morgon ska vi ses.
    Skönt att bli peppad av dina ord då och då.

    SvaraRadera
  4. Åsa - vad skönt! Ja det behövde du nog verkligen! Härligt att höra att det det känns bättre nu efter att du har pratat med din kloka mamma. Det är så vi ska göra, använda oss av de kloka människor som vi har runt omkring oss.

    Marie - Det handlar om balans - alltid. För mycket eller för lite av det vi behöver är aldrig bra. Tyvärr brukar vi ha svårt för att tänka på oss själva i tillräcklig utsträckning, Det som är så viktigt för att allt ska fungera. Kram

    Camilla åh, det låter underbart med en skidtur! Det låer som om du hade en härlig dag! Jag hoppas på många sådana för dig 2010. Tack och kram

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...