söndag 3 januari 2010

BOKTIPS: "NATTENS BARN" AV TRACI LORDS

Jag har skrivit om det tidigare: att läsa memoarer är ett av av de bästa sätten att förbättra sin självkänsla. För genom att lära sig förstå och sätta sig in i andra människors liv och öden så blir det också lättare att förstå sig själv. Dessutom så ökar det naturligtvis förståelsen för alla andra människor vi möter i olika sammanhang.

Jag har haft Traci Lords memoarer "Nattens barn" stående i bokhyllan i några år. Nu tog jag mig äntligen tid att läsa den. Jag blev positivt överraskad. Hon skriver väldigt bra och målande, ibland så verkligt att jag kommer på mig själv med att hålla andan när jag läser. För det är ju inte alltid trevlig läsning som ni kanske förstår när den före detta tonåriga porrstjärnan berättar om sin trasiga uppväxt, väldtäkter och vuxna som ständigt utnyttjade henne för sex och pengar. Men det är också en stark och fin bok som visar att det går att få en andra chans även om det har varit en ständig kamp för Traci. Men genom envishet och jäklar anamma så lyckades hon (i varje fall till största delen) tvätta bort "porrstämplen" och bli en etablerad och respekterad skådespelare/artist som dessutom hittade lyckan i att få leva ett alldeles vanligt liv i ett för övrigt ganska hysterisk Hollywood.
En klart läsvärd bok om du lyckas få tag på den. Jag kan bara hitta den på originalspråk att beställa, men den kanske är ännu mer läsvärd på engelska.

2 kommentarer:

  1. Läste den för flera år sedan, en bok som fastnar.

    SvaraRadera
  2. Mor Duktig - ja, den sätter onekligen sina spår. Trots den tragiska början så kändes det ändå som en bok full av hopp. Det gillar jag!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...