torsdag 26 november 2009

KONFLIKTHANTERING - GRÄLA RÄTT

Vi har olika personligheter och olika temperament. En del av oss hamnar sällan i situationer där gräl uppstår, andra kan hitta anledningar till gräl lite varstans i tillvaron.
Oavsett om du är en person som lätt höjer din röst och vill få din vilja fram eller om dessa situationer händer väldigt sällan så hamnar du där någon gång. Det kan vara ett gräl med din partner, dina barn, dina kollegor, din släkt eller dina vänner.

Vi har också olika tekniker när vi grälar. En del gör allt för att slippa gräla - vilket kan göra t.ex. "grälsjuk" partner galen av ilska. Andra blir högljudda direkt och talar om precis vad de tycker och tänker - oavsett vad motpartern anser.

När vi är riktigt förbannade och irriterade så fungerar inte vår hjärnor så logiskt tyvärr. Då är det den inre delen av hjärnan som heter Amygdalan som arbetar. Amygdalan styr våra känslor och när den är "påkopplad" så har hjärnan inte någon som helst kontakt med vår logiskt tänkande hjärna. Vi är med andra ord inte särskilt smarta när vi grälar.
Det bästa du kan göra när du känner dig riktigt heligt förbannad över något är att börja med att avvakta. Du kan absolut tala om för personen i fråga att du är förbannad och att du vill prata om det. Men be om att få återkomma om en stund när du har lugnat ner dig lite och är i bättre kontakt med din logiska hjärna.

Själva "grältekniken" går sedan ut på att ni ska turas om att tala och lyssna. En av er börjar att tala och då är den andra helt tyst - oavsett vad han eller hon tycker om det du säger. När den som började tala (inte skrika) är klar talar han/hon om det och det är nästas tur.
Det hela går alltså ut på att var noggranna med att turas om att tal och lyssna och att INTE avbryta varandra.
Först när vi får en möjlighet att tala till punkt, utan att bli avbrutna av den andres tolkningar, så kan vi presentera våra tankar på ett klok och fullständigt sätt.
Var också noga med att tala ur "jag-perspektiv". Säg att du upplever det och det och undvik att säga att den andra personen gör si eller så.

Det här är en teknik som inte alls är särskilt svår. Det kan kännas lite ovant till en början om man är van vid att stå och skrika varandra i ansiktet tidigare. Men den är helt klart värd att prova. Många som har provat den här tekniken med sin partner uppger efteråt att man har kommit varandra mycket närmare och att förståelsen för den andras tankar och känslor definitivt har blivit större.
Även om det finn meningsskiljaktigheter på arbetsplatsen är det här en teknik som brukar fungera mycket bra.

3 kommentarer:

  1. Lyssna och åter lyssna löser en del bekymmer. Läser just nu en kurs i ledarskap och konflikthantering, mycket intressant :)

    SvaraRadera
  2. Jag tycker verkligen INTE om konflikter - men inser att de är både nödvändiga och positiva ibland. Jag har brutit kontakten med några tidigare vänner (energitjuvar), men det har skett helt och håller i det tysta. I början var jag jätteorolig för att de skulle konfrontera mig - nu däremot, nu är jag redo för en eventuell konfrontation...om det blir aktuellt. Har dock tagit mig 1 år att bli redo! Kram o tack för många kloka råd hos dig ;)

    SvaraRadera
  3. Kicki - Lyssnandets konst är något som i princip ALLA kan bli bättre på. I dagens brusiga och snabba samhälle är det en stor bristvara, och om vi bara tänker lite mer på att lyssna på våra medmänniskor så gör vi dem väldigt gott. Kursen låter jättespännande! Berätta gärna mer :-D!

    tant t - konflikter är ju aldrig roliga, men ofta så visar det sig i efterhand att de leder till något gott. Vad skönt att du känner att du börjar bli redo. Det brukar hänga ihop med en inre känsla av nöjdhet, tillfredsställelse och frid. Stor kram tillbaka och tack för dina fina ord.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...