söndag 8 november 2009

JAG ÄR EN JOBBCOACH!

Debatten går hög om jobbcoachernas suspekta arbetsmetoder och dunkla förflutna. Det finns ett antal artiklar att läsa om detta på Aftonbladets hemsida.
Och säkert är det så att det finns en hel del personer som använder sig av jobbcoaching på ett oseriöst sätt. För det är bra betalt, väldigt bra betalt i förhållande till det arbeta som "krävs". För här är kraven varken höga eller specifika. Däremot var kraven väldigt tydliga när man ansökte om att få bli jobbcoach. Det stod klart och tydligt i avtalen vilken bakgrund och vilka kunskaper som krävdes samt vilka metoder som INTE var tillåtna.

Det som är tråkigt med den här sneddrivna debatten är att fokus enbart är på de aktörer som är oseriösa eller inte följer AF's krav. Det skrivs inte en mening om de jobbcoacher som faktiskt gör ett bra jobb. De som hjälper sina kunder till nya insikter, bättre möjligheter och en stärkt självkänsla. Trolla fram nya jobb inom loppet av tre månader är inte realistiskt att tro att man kan göra till varje kund. Men det kan komma en bra bit på väg.

För det ska jag säga att den känslan är fantastisk då jag exempelvis har setat och prata med en ung tjej som kommer direkt från gymnasiet. Hon har alla förutsättningar "mot sig" vad gäller ålder, erfarenhet, kön, etnicitet och social status. När jag efter vårt möte ser att hon stolt och med en tro på sig själv och sina framtidsmöjligheter går ifrån vårt möte och när hon några dagar senare skickar ett mejl där hon talar om vad hon uppskattar våra samtal.
Då är det riktigt riktigt roligt att vara jobbcoach.
Synd att det inte skrivs något om det!

Tillägg: Jag arbetar med traditionell coahcing för chefer, medarbetare och privatpersoner och är sedan hösten tillsammans med min arbetsgivare Youcan underleverantör till AF som jobbcoach.

2 kommentarer:

  1. Har också skrivit om detta på min blogg men ur vinkeln varför jornalistikens vinkel nästan alltid är att sänka människors energi.
    För som läsare tappar man mycket energi när man tar in en negativ vinkel.
    Göder man det positiva, skriver om det som är bra, rensas det dåliga bort då det inte får energi. Men media älskar att belysa det som är dåligt och får det att låta som allt inom det är dåligt.
    Blir så trött.

    SvaraRadera
  2. Så är det ju tyvärr alltid med media... bara det som upprör människor är intressant att skriva om:(
    Jag har en väninna som nu fått jobb tack vare en underbar jobbcoach och han har lyft henne flera meter i självkänsla!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...