onsdag 11 november 2009

EFTERTRAKTADE EGENSKAPER



DagensPS.se listar med hjälp av jobbcoachen Nina Jansdotter de 20 mest eftertraktade egenskaperna som arbetsgivaren letar efter när de söker ny personal. Rubriken på artikeln är " 20 egenskaper som får headhuntern att jubla". Så här ser listan ut:

Här är de 20 vanligaste orden:

1. Strukturerad
2. Självgående
3. Prestigelös
4. Initiativrik
5. Ansvarstagande
6. Utåtriktad
7. Positiv
8. Serviceminded
9. Flexibel
10. Säljinriktad
11. Stresstålig
12. Pedagosisk
13. Entusiastisk
14. Analytisk
15. Kommunikativ
16. Kreativ
17. Disciplinerad
18. Resultatinriktad
19. Noggrann
20. Tävlingsinriktad


Mest anmärkningsvärt tycker jag att det är att egenskaper som social och god förmåga att samarbeta inte finns med på top 20. Vi ska tydligen vara tävlingsinriktade individualister nu igen?!?!

Sedan skulle jag vill jag tillägga för alla headhunters som är intresserade att jag skriver ett "check" efter varje egenskap utan just tävlingsinriktad och säljinriktad. Sedan skulle jag vilja flytta upp entusiastisk, kommunikativ och kreativ lite högre upp på min personliga lista. Så är du en headhunter som tycker att det här låter intressant, tveka inte att höra av dig ;-)!

  • Vilka egenskaper ligger på din lista?

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Jag tycker att resultatinriktad bör ligga i topp. Trots allt det ett kommersiellt jobb går ut på... Även inom skola och vård. Resultatet av det man gör räknas, mäts.

    Självgående får mig att fundera. Kan vara negativt. En ensamvarg...

    Mina tolkningar!

    Hälsningar
    Stefan

    SvaraRadera
  2. Stefan - ja, tyvärr, skulle jag vilja säga;-). För vägen till målet är ju också viktigt. Men då pratar ju jag mer ur personalsynpunkt än ur företagets. Fast är man mån om sina anställda så vet man att personal som mår bra i långa loppet också presterar bättre.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...