onsdag 28 oktober 2009

KOM I HÅG DINA VÄNNER

Det är inte alls ovanligt att vi ser till att umgås med våra vänner när allt annat ”viktigt” i våra liv är avklarat. Resultatet blir ofta att man inte hinner träffa vännerna på långt när så mycket som man skulle önska. Men det kan vara idé att tänka om. För vänner är lika viktiga för ditt välmående och ditt immunförsvar som motion och sömn. Flera studier har visat att personer med många vänner som är nöjda med sitt sociala liv också tenderar att ha ett högre immunförsvar vilket innebär att de lever längre. Så var rädd om dina vänner!

Tyvärr visar studier att vårt sociala umgänge har minskat ganska kraftigt de senaste 20 åren. Bristande socialt umgänge påverkar oss negativt och kan jämställas med faktorer som högt blodtryck, fetma eller rökning.Umgänget med en vän behöver inte heller ta lång tid för att du ska få positiva effekter av det. Det har visat sig att 15 – 30 minuters småprat om dagen räcker.

Kanske är det dags att prioritera vänskapen lite grann?!
Ägna dig lite extra åt en kollega på fikarasten, ring en vän du inte har talat med på länge eller bjud in grannen på en kopp kaffe.

Ha en ovanligt härlig onsdag!

2 kommentarer:

  1. Hejsan hejsan
    inte alls underligt att vårt primära umgänge gått ner eftersom vårt sekundära val ökat.
    Arbete är en stor social del men inte självvalt och när det är avklarat är det svårt att hinna träffa vännerna - allra helst när det är vinter och mörkret gör att vi inte är mobila på samma sätt som det ljusa halvåret.

    Jag menar inte att man ska acceptera detta och sluta vara social utan se att valet hur vi lägger vår tid alltför ofta inte är ett val utan ett "måste".
    Och för mig är egen tid nästa hög-prio eftersom jag måste få tid att landa om jag ens ska vara till någon glädje för någon annan.

    SÅ min dröm och mitt mål är att inte jobba 100procent, att påverka min tid på ett helt annat sätt!
    Det skulle jag må bäst av - och då hinna med mina vänner bättre.
    - som vanligt. Tackar för ett bra inlägg.

    SvaraRadera
  2. Fokus mot framtiden - det är en svår balans. Ibland får den ena sidan väga över för att i en annan period låta den andra ta större del. det viktigaste är, tror jag att man känner att helheten motsvara det som man vill ha ut av sitt liv. Sedan tror jag att det är viktigt att man väljer ett socialt liv som man verkligen är nöjd med och tycker om själv. Inte för att andra anser att man ska ha det på ett visst sätt och umgås med vissa.
    Tack som alltid för en bra kommentar :-D!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...