måndag 5 oktober 2009

EGENTID

Det är viktigt för alla att få utrymmer för egentid. Egentid är tid som du kan fylla med det du vill och mår bra av. En del föredrar att fylla sin egentid av lugn och ro och avskildhet. Andra tar tillfället i akt att vara aktiva, sociala eller kanske motionera.
Alla har inte lika stort behov av egentid. För en del kan det räcka med 10-15 minuter om dagen då de kanske läser morgontidningen i lugn och ro. Andra behöver mer tid för sig själva än så. Det är med andra ord individuellt och man måste känna efter vad man mår bra av.
Många upplever dock att de har svårt att hitta tid för sig själva. Familj, jobb, hem och hushåll och andra åtaganden pockar på uppmärksamhet och det är svårt att få tiden att räcka till. Egentid sätts tyvärr alltför ofta i sista rummet – och då vet du hur det blir, inte mycket tid för dig själva alls.


Vanligast är nog att man får utrymme för sin egentid på kvällen. I varje fall om man har barn boende hemma. Då kan man förhoppningsvis pusta ut när de små liven har somnat. Tiden på kvällen kan vara avkopplande och innehållsrik om man vill, men många upplever då att de är för trötta för att göra det som de kanske egentligen har lust till.


Prova istället att ”vända lite på dygnet”. Skapa dig lite egentid på morgonen istället. Ställ väckarklockan på ringning en halvtimme tidigare (gå helst och lägg dig en halvtimme tidigare också ;-)...). Genom att ge dig själv egentid på morgonen får du automatisk känslan av att det skapar goda möjligheter för resten av din dag. Du får mer valuta för egentiden. Gör något du uppskattar denna halvtimme; ta ett skönt bad istället för som normalt en stressig dusch, gå ut och gå en promenad och se solen gå upp, läs morgontidningen ordentligt, se en film eller träna yoga.


Resten av dagen kommer sedan att färgas av att du fick en härlig start!

3 kommentarer:

  1. Detta tycker jag är ett strålande bra tips Ulrika!!
    Och speciellt för alla dem som har det som du beskriver - liksom fullt upp med familj och jobb (+ allt annat).

    Tänk om de vuxna i familjen gick upp en halvtimma tidigare och t.ex. satte sig och mediterade i 15-20 minuter, drack en kopp te på det och sedan tog itu med dagen. Tror det skulle göra stor skillnad för den enskilde, familjen och omgivningen.

    Om jag kunde dra klockan tillbaka sisådär 20 år, så skulle jag starta mina dagar på det viset och jag är övertygad om att det hade betytt mycket för min hälsa.

    Hoppas precis ALLA anammar denna idé! :)

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Jag har sedan ett-två år tebax gått upp en till en halvtimme tidigare än vad jag behöver.
    tar min kaffe i lugn oxh ro , läser morgontidningen.
    Ibland blir det lite Yoga.
    Det är verkligen superskönt och rena meditationen!!

    SvaraRadera
  3. S o F - det är helt klart värt att prova. Jag tror att man måste ge det lite tid också för att verkligen känna efter om det fungerar. Roligt att du är så positiv till idén.

    Barbabitch - det låter UNDERBART! Får man en bra start på dagen så färgar den av sig på så mycket annat.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...