torsdag 29 oktober 2009

BLI POPULÄR PÅ JOBBET!

Dagens PS kan man läsa om vilka 10 egenskaper som är viktigast för att vara populär på sin arbetsplats. Det är Vasakronans Kontorsbarometer – en undersökning där 1000 personer fått svar på frågor som ligger till grunden för denna topp-lista.
Jag presenterar egenskaperna här i omvänd ordning:


10. Arbetskollegor som arbetar strukturerat uppskattas (11 %)
9. Var punktlig (13 %)
8. Arbetskamrater som ger beröm (14 %)
7. Att bli visad omtänksamhet uppskattas(20 %)
6. Kollegor/chefer som kan ge konstruktiv kritik (23 %)
5. Arbetskamrater som levererar resultat (27 %)
4. Humor är ett bra sätt att bli poppis (36 %)
3. Hjälpsamma kollegor är omtyckta (43 %)
2. Eget ansvar (44 %)
1. Allra mest uppskattad är den som visar en positiv inställning till jobbet (45 %)



Vad tycker du om detta? Ja inte alldeles revolutionerande kan man väl säga. Jag ställer mig dock lite frågande till den näst populäraste egenskapen som är ”eget ansvar”. Jag förstår inte riktigt på vilket sätt det är en egenskap och kan inte heller förstå att man blir populärare om man har ett eget ansvar. Kanske menar de att personer som TAR eget ansvar och ser till att saker blir gjorda är populära.
Vilka egenskaper tycker du är viktigast hos dina kollegor?

4 kommentarer:

  1. Jag har inga kollegor *snyft*... men då jag hade uppskattade jag humor som ovärderlig. Kan man skratta tillsammans så kan man lösa många knutar :-)
    Och givetvis nr 1 - att man tycker om sitt arbete!

    SvaraRadera
  2. Oj... tycker det är svårt att rangordna sådant där faktiskt men generellt för att det ska fungera krävs att människor kommer i tid. Det är väl ingen egenskap heller eftersom det är något man gör och inte är...

    Att man är hjälpsam är viktigt för alla på en arbetsplats jobbar förhoppningsvis mot samma mål - att företaget ska gå bra, och behöver någon annan hjälp ställer man upp.

    Att peppa och vara glad ger en trevlig atmosfär att vara i- det betyder mycket för arbetsmoralen men samtidigt vill i alla fall jag ha en intimkänsla där man kan få ha en lite "down-dag" då och då men aldrig en miljö där folk bara gnäller över allt och alla - det drar ner fruktansvärt på humör och arbetslust.

    Men har man ett arbete som man älskar och utvecklas av brukar man må bra och då sprider man förhoppningsvis glädje till de runt omkring.... Eller?

    SvaraRadera
  3. Hej och tack för välkomnandet! Visst har jag en blogg, den syns nu på min profil. Något stulade tydligen!

    Testa soppa för den är supergod!

    SvaraRadera
  4. Irene - åh, jag förstår att du kan sakna det ibland. Du kan inte hyra in dig i något kontorshotell med din verksamhet. Det brukar vara positivt för ensamföretagare.

    Fokus mot framtiden - ett arbete där många trivs skapar ett bra klimat mellan kollegorna. Trevliga kollegor kan också få ett ganska tris arbete att bli betydligt roligare. En kombination är så klart det allra bästa.

    Babsan - bra, då ska jag lägga upp en länk till dig. Och soppan ska givetvis testas .-D!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...