fredag 4 september 2009

TANKAR OM TANKAR

Det är lättare att tänka en gammal tanke än en ny.
För varje gång du tänker en tanke byggs nervbanor mellan hjärncellerna. Tänker du en tanke tillräckligt ofta så bygger du rena "autobahn" i hjärnan för just den tanken. Extra tråkigt blir det om du tänker negativa tankar om dig själv så klart.

Dessa ofta förekommande tankar blir AUTOMATISERADE, vilket innebär att det sköter sig mer eller mindre själva. Samtidigt som de på verkar dig och ditt välmående. Tänker du positiva och stärkande tankar mår du bättre, medan du själklart påverkas negativt av nedlåtande tankar.

Vi har alla automatiserade tankar helt enkelt därför att vi inte klarar av att tänka alla tankar på en dag:

- Nu sätter jag mig i sängen för att gå upp och borsta tänderna, jag sätter ner fötterna på golvet, oj det var kallt, jag måste ha mina tofflor. Nu ställer jag mig upp och hämtar min morgonrock som jag tar på mig medan jag ska börja gå och hämta morgontidningen, jag undrar om den är blöt nu när det har regnat ute. Men först känner jag att jag måste gå på toaletten, oj det verkar som om toapappret är slut jag måste.... Ja, ni förstår.

Genom att medvetandegöra sina tankar ger du dig själv möjlighet att ändra på dem. Det kallas för KOGNITIV OMSTRUKTURERING. Genom att ändra på automatiserade negativa tankebanor, t.ex:
- Det är väl ingen idé att jag går på den där festen. Det kommer inte vara någon där som är intresserad av att prata med mig där ändå.

så kan du också förbättra ditt välmående. En bättre tanke i det här sammanhanget kan vara:
- Vad spännande att få gå på fest. Nu får jag ett ypperligt tillfälle att hitta någon ny bekantskap.
  • Var vaksam på dina automatiserade tankar. Försök att identifiera de som är negativa och fundera på hur du kan omformulera dem så att de stärker dig istället för att bryta ner dig.

2 kommentarer:

  1. Aha! Det är därför det är så svårt när man ska lära upp nya på jobbet.
    Normalt gör man allt med autopiloten, när man sen måste tänka på hur man gör för att lära ut så har man helt plötsligt glömt bort hur det ska göras.

    SvaraRadera
  2. Sissan - precis så är det . Du gör och tänker så mycket automatiskt, inte minst på jobbet. Om du hade behövt tänka och bli medveten om varenda tanke hade du blivit tokig, eller så hade hjärnan kokat över. När du sedan ska försöka "plocka fram" tankarna/rutinerna för att som i ditt fall lära upp en ny kollega så kan det bli jättesvårt ibland.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...