fredag 3 april 2009

MBT-SKOR, BÄTTRE ÄN DU TROR!

Förra våren fick jag en MBT (Masai Barefoot Technology) sko i Flip Flop- modell när jag beställde en årsprenumeration på tidningen MåBra. Jag var nyfiken på dessa skor och undrade om de verkligen kunde vara så bra som det påstods. På Aftonbladet hittar du en artikel om dessa skor.
Det följde med instruktioner med skorna och där stod att de bara skulle användas korta stunder till att börja med.
Äsh, tänkte jag. Jag är ju van att gå hela dagarna. Så jag satte på mig skorna en dag på jobbet.
Inga problem. De var jättebekväma att gå i. Men, jag höll på att inte komma ur sängen nästa morgon på grund av en djävulusisk träningsvärk i benen - i muskler som jag inte ens visste att jag hade.
Jag använde dessa Flip Flops flitigt förra sommaren. Följaktligen tänkte jag att det inte skulle vara några som helst problem att knata omkring i dem när vi åkte till Kolmården med familjen.
Jag vill här förtydliga att jag rekommenderar ABSOLUT INGEN att gå i MBT-skor en heldag på Kolmården - aldrig någonsin. Den träningsvärken jag fick av det var inte att leka med. Den satt i en hel vecka...
Så visst fungerar dessa skor som bra träning för benen. Använd dem med måtta bara om du vill kunna stå på benen varje dag ;-)...


9 kommentarer:

  1. Ulrika! Jag vill bara säga tack för dina underbara ord. Du är väldigt klok.

    När man går runt i såna tankar som jag gör slår man ibland knut på sig själv med grubblerier och gör det svårare än vad det egentligen är. Och som jag skrev, det är svårt att skruva upp sig själv i ryggen gång på gång. Men det är bara att bryta ihop och komma igen =) Och så är det skönt med sådana som du och de andra som läser min blogg som ger sitt stöd i cyberrymden.

    Kram och tack!

    SvaraRadera
  2. Ska nog förresten skaffa mig ett par såna där tofflor. De verkar ju effektiva, och bra mycket snyggare än Foppa-tofflorna...

    SvaraRadera
  3. Jessica - du skriver så intressat och bra. Eftersom jag inte har varit i samma situation som du är i, så kan jag inte förstå dig fullt ut, men jag kan tro att det är många och motstridiga känslor, både inom dig och som du möts av. Dessutom antar jag att dessa känslor ofta är VÄLDIGT starka.
    Men du är en kanon tjej, så jag är övertygad om att det kommer att lösa sig till något jättebra, hur det än blir.
    Kram.

    SvaraRadera
  4. Ja, dessa skor får man träningsvärk av, jag testade dem bara under 10 minuter iu affären och kände skillnad. det är någontings om om jag får råd skulle vilja satsa på. De är ju ganska dyra dock, men flrhoppningsvis så blir det mina nya sommarsandaler!
    Lotta

    SvaraRadera
  5. Lotta - Räkna ut PPA, det vill säga pris per användande. Det brukar jag ha med i åtanke när jag ska köpa lite dyrare kläder. Frågan är alltså hur mycket tror jag att jag kommer att använda mig av skorna? Vad blir kostnaden per gång? Jämför kanske med vad det kostar att köpa träningskort, då kan det kännas prisvärt helt plötsligt. Men jag håller med, de är dyra. Jag fick som sagt mina (som är i Flip Flop modell och värda ca 700:-) som prenumerationsgåva. Det var en bra deal. De håller denna säsong också.

    SvaraRadera
  6. De är ju så fula...men snart klarar jag inte av att stå emot längre. Det verkar ju vara den perfekta vardagsträningen - bara att vara som vanligt men med dem på fötterna :)

    SvaraRadera
  7. tant t - du får gå fort, så är det ingen som ser hur fula de är;-)!

    SvaraRadera
  8. ååh jag vill också ha såna skor!

    SvaraRadera
  9. Jag köpte mina skor efter en sen skada i fot leden och blev rekommenderad en balans bräda.
    Vilket jag redan när jag fick rekommendationen viste att jag aldrig kommer att använda.
    Hörde då om mbt skorna och viste redan från början att detta var något för mig som är ute och går timvis nästan varje dag. Gjorde dock misstaget att provgå skorna hemma och sedan direkt ut ett par timmar, det var ingen bra ide för jag hade träningsvärk i flera dagar. Började då att gå in skorna med kortare promenader. Nu mera använder jag skorna som vilka skor som helst, även hela dagar utan att få ont. Får heller inte ont i smalbenen när jag är ute och går långa sträckor på asfalt. Kanon skor!!!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...