lördag 21 mars 2009

TITLAR ATT IMPONERA MED

Är du en person som låter dig imponeras av tjusiga titlar?

Känns det lite extra spännande om du får veta att en hertig kommer att vara på samma fest som du? Tycker du att en hög chef är en person att beundra?

Personligen kan jag inte säga att jag blir mer imponerad av en hertiginna än av en lärarinna. Inte så där rakt av i varje fall. Det har mer med personen och personligheten att göra än med titeln.

När jag var i 20-års åldern bodde och arbetade jag på ett slott. Vet faktiskt inte vilken "titel" familjen som bodde på slottet hade, men adliga var det. Mycket trevliga och jordnära dessutom. Jag var med (som personal) på några bröllop och studentfester där på slottet och träffade en hel del av Sveriges "adel". Många var riktigt trevliga.

Jag är en sådan person som verkligen försöker att inte göra någon skillnad på folk och folk. Jag behandlar alla som likvärdiga. Det kan vara till min nackdel ibland då personen jag möter själv tycker att han eller hon är "förmer" än jag.

Ett lysande exempel var när jag arbetade på slottet och skulle välkomna gäster till en bröllopsfest. Det var en adlig "von Knorring" - då arbetandes som chefredaktör för den ledande damtidningen i landet. När kvinnan i fråga kom in sladdande med sin Porsche på borggården så gick jag ner för att välkomna henne. Jag log mitt allra vänligaste leende, sträckte fram min hand och sa:
- Välkommen hit! Hoppas resan har gått bra. Jag ska visa dig till ditt rum.
Kvinnan tittade förnärmad på min framsträckta hand, studerade mig från topp till tå, rynkade på näsan och FNÖS åt mig.
Det skulle tydligen aldrig falla henne in att skaka hand med en "vanlig dödlig"...

Hur som helst är det ändå vissa titlar som jag själv är väldigt stolt över. Dessa är, i ungefär nämnd ordning:
  1. Mamma
  2. Kvinna
  3. Fru
  4. Dotter/Syster
  5. Vän
  6. Kollega
  7. Beteendevetare (här ligger stoltheten i att jag lyckades ta denna examen med tre småbarn hemma, konstant sömnbrist och utan en enda omtenta - snacka om att motivation kan göra mycket...)

Vad har du för titlar som du är stolt över?

3 kommentarer:

  1. Åhh, vad jag håller med dig! Jag struntar fullständigt i titlar - det är prestationer som räknas! Jag skulle inte bry mig ett dugg om självaste kungen var på samma plats som jag. Tycker förresten att man borde avskaffa monarkin i Sverige helt då jag menar att den inte har någon vettig funktion. Kostar bara en massa skattepengar...

    SvaraRadera
  2. Jag är hertiginnan Anne von Porat och tro mig folk är super imponerade av att jag är det trots att jag inte har ett enda öre som jag har ärvt pga av min titel.

    www.veckomagasinet.se

    SvaraRadera
  3. Tezzan - alla är vi av kött och blod, eller hur ?!?!?

    anna wintour - kanske är de imponerade av dig som den person du är och inte av din titel? Har en känsla av att många som tillhör idel ädel adel inte är särskilt "täta"...

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...