torsdag 26 februari 2009

GÅ PÅ DIET - FÖRBLI FET!


Ja, nu stämmer ju inte rubriken riktigt - men det var ett snyggt rim ;-)...
Däremot får jag vatten på min kvarn när det gäller mitt motstånd mot bantning och dieter då flera tidningar i dag hänvisar till nya medicinska studier om övervikt och bantning/dieter.
I en stor Amerikansk (var annars?) studie visar det sig att det egentligen inte spelar någon roll vilken sorts diet du går på ( GI, Stenåldersdieten, Atkins eller andra), du går ner i vikt SÅ LÄNGE DU FÖLJER DIETEN, men inte så mycket som du kanske har trott och hoppas på.
Frågan är alltså HUR LÄNGE du tänker hålla din diet? Under en period, eller blir det din nya livsstil?
Studien visade också att de som äter som de brukar (nyttigt OCH onyttigt), fast minskar något på sina portioner, de lyckas bäst med sin viktminskning!
"Bantningsindustrin" är kanske i dag den mest blomstrande industrin av alla. Det tjänas MASSOR av pengar på folks missnöje över sin vikt, och det är många som är missnöjda! Den tål att ifrågasättas.
De flesta av oss har ändå en ganska bra koll på vad som är bra och nyttigt att äta - och vad som inte är det. Frukt och grönsaker är aldrig fel. Ät mycket av det! Smågodis är inte nyttigt. Ät inte det i så stor mängd. Eller chips, eller pizza. Men sluta inte att äta det onyttiga för all del, lär dig bara att begränsa ditt intag.
Ät EGOlogiskt!
Vilken typ av mat tycker du om?
Hur ska den smaka, sött, salt, surt, kryddstarkt?
Vilka konsistenser uppskattar du, mjukt, hårt, "fluffigt", knaprigt?
Bejaka din smak och gör det förnuftigt.
Njut av maten du äter - både med mun och ögon!
Ät långsamt!
Sluta äta när du känner dig nöjd - även om du har kvar på tallriken.
Varje gång du äter en måltid ska du känna att du unnar dig något gott OCH välgörande.


Läs gärna mer om mat(o)vanor.


10 kommentarer:

  1. Det är ju ofta så att det inte finns någon revolutionerande diet som funkar för viktminskning. Utan det som krävs är ju just en beteendeförändring. Jag som nu äter enl GI och mår bra av det måste få in att det är så här jag får leva resten av livet. Ja, om jag vill må bra.

    SvaraRadera
  2. Chrissan - GI måste jag ändå säga är den enligt mig förnuftigaste "dieten", för den fungerar faktiskt som en livsstil. Så länge du får i dig bra kolhydrater så är det ett sätt att äta som både är hälsosamt och fungerande.
    Det gäller bara att stå emot "kakmonstret" och "godissuget" ;-).

    SvaraRadera
  3. maria från bloggen bredvid som inte gärna tar upp såna här grejer på sin egen blogg26 februari 2009 22:27

    mm, det är ju detta som är grejen, intag och utgifter. men jag undrar egentligen hur stor roll motionen spelar, eller snarare typen av motion. jag har över åren märkt att ett lägre intag plus promenader får min kropp att släppa fettet ganska fort. styrketräning och ett något högre intag ger en viktökning som består av muskler men också en hel del fett och slaggprodukter. jag är något av en viktpendlare och har ett spann på ca tolv kilo mellan högsta och lägsta vikt. just nu är jag på väg ner till min lägsta vikt igen. det är med blandade känslor jag ser siffrorna krympa på vågen. helt klart är att det med viktminskningen kommer vissa sidoeffekter på psyket. ju mindre man väger desto fetare känner man sig märkligt nog.

    SvaraRadera
  4. helt i min linje. ät mindre och nyttigare. och skilj vardag från fest.

    det där med 15 minuterslappen på kakburken verkar ju bra.

    SvaraRadera
  5. Mmmm det är en hel industrimen det är inte så konstigit. JAg äter GI, vill både gå ner i vikt men är också glutenintoleratn så då passar det. MENinte går jag särskilt mycket ned i vikt eftersom jag äter för mycket och rör på mig för lite.... tror jag. Mer a styrketräning behövs och så kanske mindre protioner.

    SvaraRadera
  6. Tummen upp härifrån!
    Känner lite så där "vad var det jag sa" när jag läste studien.. Det där har jag sagt länge o nu fick jag vatten på min kvarn:)
    Ha en mysig helg!

    SvaraRadera
  7. Jag har ett jättenkelt tips - KÖP MINDRE TALLRIKAR!

    Då blir det mycket svårare att lassa på för stora mängder mat. Dagens tallrikar är betydligt större än de som fanns på mormors tid. Leta gärna på second hand-affärer!

    SvaraRadera
  8. Maria - det är klart att motionen spelar roll, men det viktiga är ändå ATT du rör dig, inte HUR. Den bästa motionen är ju den som blir av;-9. det gäller att hitta det man gillar, och så att äta måttligt så klart...

    Malve - sunt förnuft kallas det också ,-)!

    Årstiden - jag vet många som tycker att de mår bra av att äta GI (jag själv också till stor del), men en hel del av dem klagar på att de inte går ner i vikt. Orsaken för flera av dem är att de har fått för sig att de är fritt fram att äta hur mycket nötter som helst. Nötter är ju väldigt energirika, så då blir det inget minus på vågen.

    Mie - nej det är ju inte något nytt precis. Problemet är väl att det inte går så snabbt med att bli av med extrakilona, och många vill ha snabba resultat. Då hoppar man på någon "crayzydiet" istället.

    Maria - det är ett jättera tips!
    Själv fyller jag ALLTID halva tallriken med grönsaker först, innan jag lägger på resten av maten.

    SvaraRadera
  9. Thank you, I've just been looking for info approximately this topic for a long time and yours is the best I've discovered till now.

    But, what in regards to the conclusion? Are you positive in regards to the supply?


    my web site top 10 products

    SvaraRadera
  10. I do not know whether it's just me or if everybody else experiencing issues with your blog. It appears as though some of the text on your content are running off the screen. Can somebody else please provide feedback and let me know if this is happening to them too? This might be a issue with my browser because I've
    had this happen before. Kudos

    Take a look at my website ... special compilation

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...