lördag 21 februari 2009

ATT BETALA FÖR STÄDHJÄLPEN...

I morse ville sonen (8 år) hjälpa till med att damsuga. Det brukar kunna bli en jädra fart på hjälpsamheten hos barnen på lördagsförmiddagarna - undrar om det kan ha något att göra med att veckopengen ska betalas ut då ;-)?

Sonen frågade hur som helst om han fick damsuga (eller tecknade rättare sagt, han har inte ett så bra tal i och med att han har Downs syndrom). Visst, sa jag glad över hjälpen. Jag frågade dock om han tänkte sig att han skulle få betalt:
- Ja, svarade sonen. Sedan gjorde han tecknet för "VITT".
- Va, svarade jag häpen, ska jag betala "vitt"?
- Japp, svarade Max.
Jag bara häpnar. Den är fantastiskt bra Särskolan som Max går i. Tänk att han redan som 8-åring har koll på att ska det vara rätt och riktigt ska pengarna betalas "vitt". För hur annars kan han ha sådan koll på läget.?!?!?!? Kan inte minnas att vi någonsin har diskuterat vare sig svart eller vit arbetskraft här hemma. Här städas det oavlönat...



5 kommentarer:

  1. Ha ha inte värt att du betalar honom svart alltså;)

    SvaraRadera
  2. Kanske man själv skulle börja ta betalt...undrar om maken går med på det?

    SvaraRadera
  3. Eftersom du nu betalar din son "vitt" när han är städhjälp så kan du ju också dra av 50 % i deklarationen. Det är ju en hushållsnära tjänst ;

    SvaraRadera
  4. hej mamma betalade du honnom då med vitt? men mig har du i alla fall betalat. :-D.

    SvaraRadera
  5. Det är svårt det där med om barnen ska ha betalt eller inte för att hjälpa till hemma. Vår son har inte fått det, men sen var det en kompis till oss som sa att få betalt för att hjälpa till hemma är ett sätt för våra barn/ungdomar att tjäna lite egna pengar och det har hon ju rätt i.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...