torsdag 18 december 2008

EGOLGOGISK ADVENTSKALENDER LUCKA 18


AVSLAPPNING…
… kan det vara bra att öva sig på så här i jultider då många av oss har extra mycket att stå i.
Öva på att slappna av en liten kort stund på en ”obekväm” plats, på bussen, tågstationen, i personalrummet etc. Genom att träna i röriga och skräniga miljöer, korta stunder åt gången kommer du uppleva att det blir lättare och lättare att slappna i situationer som kanske tidigare stressade dig.

Försök att låta dina tankar komma och gå som de vill. Om du har många tankar som far runt i huvudet när du försöker slappna av beror det på att hjärnan går på högvarv, känner sig stressad, och nu under din avslappning försöker göra sig av med dessa spänningar, vilket är bra.Försök öva korta stunder lite då och då, för du vet, Practise makes perfect!


6 kommentarer:

  1. Har läst "Vem är det som bestämmer i ditt liv". En mycket läsvärd klokbok!

    SvaraRadera
  2. Monica - instämmer. Tyckte mycket om den jag också.

    SvaraRadera
  3. "Men hur GÖR man när man slappnar av" har jag fått som fråga många gånger när jag själv pratat om vikten att träna olika slags avslappningsmetoder.

    Vi är så "uppe i varv" så vi klarar helt enkelt inte att slappna av. Många som börjar använda sig av tex avslappningscd känner sig så obehagliga till mods att de inte fortsätter. "Det funkar inte, jag kan inte slappna av".

    Jag vet vad som funkat bäst för mig. Har du några bra tips om hur man konkret gör, för att slappna av? Det vore kul att läsa och kanske intressant för dem som tycker det är svårt.

    Tack för all din inspiration!

    Varma hälsningar!

    SvaraRadera
  4. Sedan jag lärde mig avslappningsövningar för någon månad sedan somnar jag mycket fortare på kvällen. Förr knde jag ligga en och en halv timme innan jag somnade. Nu räcker det med 10 minuter efter jag gjort en enkel avslappningsövning i sängen. Helt suveränt för min del!

    SvaraRadera
  5. Nå kjente jeg skuldrene senket seg ja:-))Noen gode lungedrag med oksygen er tingen sin..
    Ha en riktig deilig dag:-))
    Stoor klem fra Randi

    SvaraRadera
  6. S o F - Ja, det är inte alltid så lätt som det låter att slappna av. Dessutom är det väldigt individuellt vad som fungerar. Jag tänkte komma med lite mer konkreta tips i morgondagens kalenderlucka. Dela gärna med dig av dina egna erfarenheter och om du har några tips.

    Martin - Vad roligt att höra att det har hjälpt dig så snabbt och konkret. Vill du dela med dig av sin teknik?

    organic - lizzi - det är ju ett jättebra och enkelt sätt att slappna av på, några djupa andetag och sänkta axlar. På det reagerar både kroppen och hjärnan med att producera lugnande hormoner. Tack för att du delar med dig!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...