onsdag 26 november 2008

MYCKET ATT VARA TACKSAM FÖR

Så här i eländiga sjukdomstider kan det vara väldigt tacksamt att ägna sig åt just tacksamhet. Jag har skrivit det tidigare, tacksamhet är det alltför många som inte ägnar en tanke. Kanske för att vi har det för bra, eller för bråttom?

Jag pratade med en kollega häromdagen och vi diskuterade ämnet rättvisa. Jag är personligen av den åsikten att det är bra att redan som barn lära sig att livet INTE är rättvist. Om man som barn får växa upp i Sverige har man det ofta (inte alltid) väldigt bra förspänt - vad gäller det materiella området. Jag tror inte att mina barn mår bra av att jämföra med millimeterrättvisa vad den ena har, den andre får och den tredje saknar. Det brukar jämna ut sig i det långa loppet och vi har trots allt inte mycket att klaga på. Hur som helst diskuterade kollegan och jag om hur vi skulle ha det, materiellt då om det rådde total rättvisa i världen. Då menar jag att ALLT i hela världen, skulle delas upp lika mellan alla. Skulle vi få det bättre eller sämre än hur vi har det idag?
  • Vad tror du? Om allt delas rättvis i världen, får du det bättre eller sämre än vad du har det idag?

Åter till tacksamheten för det jag faktiskt har. I dag tänker jag till och känner tacksamhet för:

  • Min familj och min släkt
  • Jag har ett stort fint hus att bo i.
  • Jag har två jobb jag trivs jättebra med.
  • Jag har vänner jag uppskattar mycket.
  • Jag kan äta mig mätt och mer därtill varje dag.
  • Jag har en härlig kakelugn (se bilden) att värma mig med nu när jag är sjuk och kulen.
  • Jag kan i det stora hela leva det liv jag vill.

TACK SÅ MYCKET!


6 kommentarer:

  1. Det beror ju på vad man menar med rättvisa. Dom flesta tänker nog på rättvisa som att man har precis likadant, lika mycket osv. Men jag menar att rättvisa är att få det man BEHÖVER! Om min dotter behöver ett par skor och min son behöver en jacka - hur rättvist är det då att köpa varsin likadan (och lika dyr) jacka till dom? Så har jag lärt mina barn vad rättvisa är. Inte likadant, inte lika dyrt utan att var och en får det den behöver. Så kan vi i alla fall ha det rättvist i vår familj, även om världen i sig aldrig är rättvis. Det finns ju miljoner människor som inte har vad dom behöver ute i världen.....

    och jag håller med dig om att tacksamhet är underskattat

    SvaraRadera
  2. Hoppas ni snart kryar på er! Det är tråkigt att vara förkyld!
    Det är viktigt att kunna känna tacksamhet, att värdesätta det man har, och då fokusera på det icke materiella!

    SvaraRadera
  3. När man köpstoppar inser man mer och mer hur lite det materiella betyder. Ok, det är lätt att säga när man har det man behöver men allt utöver det då. Och det är oftast rätt mycket... Och när man lagt det åt sidan får tacksamheten för det som verkligen är viktigt mer plats liksom!

    SvaraRadera
  4. Tezzan, jag håller verkligen med dej att det handlar om olika behov. Vi är alla olika och har olika behov vid olika tillfällen. Tyvärr vet jag många föräldrar som uppfostrar sin barn på det viset att de alltid ska ha exakt samma saker och exakt lika mycket - för rättvisans oh husfriden skull. Vad skapar man då?
    Jag kan komma hem med en present till ett av mina tre barn (för att jag hittat något speciellt som hon/han skulle bli glad för) utan att de andra två protesterar. Barnen vet att de är lika omtyckta och värdefulla ändå...

    SvaraRadera
  5. Tacksamhet är verkligen någonting som ligger undanskymt. Vi har mycket i vår omgivning som vi kan vara tacksamma för. Tyvärr är det så mycket lättare att klaga på saker och ting istället för att visa vår uppskattning och tacksamhet. En glädje över att vi har varandra och att vi kan få uppleva saker i våra liv.
    När det sedan gäller rättvisa. Så tänker jag mycket på att rättvisa kanske inte handlar om att det ska vara likadant och att alla ska ha lika mycket. Då är det mer jämlikt än rättvist. Jag tänker mycket på rättvis handel att det ska vara så att människor behandlas på ett schysst sätt. Att vi ska känna att de har sin värdighet i behåll. Då tycker jag att det är rättvist. Det handlar också mycket om det som tezzan säger att tillgodose det som behövs. Om vi exempelvis köper saker som inte är rättvisemärkt så visar vi detta med att vi inte ger dem som tillverkar det som de behöver. Det är mer än vår egen rättvisa det handlar om. Jag kan inte säga att jag alltid gör det - men jag har börjat tänka på det mer och mer!!!

    SvaraRadera
  6. kanske man inte tänker så mycket att vara tacksamt på allt man har för att våra samhället hela tid säger att vi inte har så mycket. Vi stressar dagligen för att ha pengar och köpa våra drömmar , och mitt i allt stress vi glömt bort att våra riktiga drömmer är att vara lycklig , ha bra hälsa och en lycklig familjen saker som pengar inte kan köpa , men det är så man sakna luft bara när kan inte andas . Alla har varit förskyld nån gång och så tacksamt man blir när man kan andas fri , men man glömt säga hög.Säga hög för alla för hörar . Jag är tacksam för att kunna andas och jag ? Jag är tacksam för att kunna skriva detta för er. fast min dålig svenska

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...