torsdag 6 november 2008

Dags att bli EGOLOGISK!

Gick en promenad i dag och funderade på balansen i att bry sig om och prioritera sig själv utan att för den skull vara självisk och inte vilja hjälpa andra. Att vara egoistisk ses ju inte som något eftersträvansvärt. Ordet ego har inte direkt någon positiv klang. Ändå känns det som om många idag skulle behöva tänka på sig själva och sina behov betydligt mer än de gör - utan att för den skull strunta i sin omvärld. Gick och funderade på ett bra ord som skulle kunna sammanfatta det. Då dök det upp; EGO-LOGISK, egologisk! Har Googlat på ordet, men inte hittat det (annat än som norsk variant av ekologisk), vilket torde betyda att jag själv kan bestämma vad det ska betyda... Ordet ego betyder så klart jaget medan ordet logisk syftar till tänkandet. Om jag skulle se det som en symbol, så skulle den se ut som en hjärtformad hjärna. Tänk med hjärtat på dig själv!

Jag tycker att många av oss, framför allt kvinnor vågar jag påstå, skulle må bra av att tänka på sina egna behov lite mer. Ibland till och med i första hand. Jag träffar på alltför många kvinnor i mitt jobb med dålig självkänsla som i allt vad de tar sig för hela tiden sätter andras intressen i första rummet. De tänker inte på vad de själva egentligen vill göra, utan snarare på vad de tror att andra förväntar sig att de ska göra. Resultatet blir självklart att de känner sig kränkta, trampade på och ibland till och med värdelösa. Inte bra alls.


Nu vill jag att vi alla ska bli mer EGO-logiska. Med det menar jag att man i så stor utsträckning det bara går verkligen tänka på vad man själv vill och behöver för att må bra. För det är det som är själva kärnpunkten - om DU mår bra så har du också betydligt större möjlighet och förutsättningar att se till att alla personer i din omgivning också mår bra. Med en kärleksfull och ödmjuk inställning till livet i stort är jag övertygad om att det är fullt möjligt.


  • Vad behöver du tänka på för att bli mer EGOLOGISK?

2 kommentarer:

  1. Åh jag är nog rätt icke-egologisk, en typmänniska som hela tiden fixar och donar och hellre diskar än sätter mig ner och läser den där boken som jag så gärna vill läsa.

    Men jag lovar att jag ska bli bättre, har redan påbörjat förvandlingen till en mer egologisk människa :)

    SvaraRadera
  2. Jag har en blogg som heter egologiskt.se som behandlar just motsättningen och synergierna mellan ekologi och egoism. Titta gärna in!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...