tisdag 25 november 2008

BOKTIPS - Tusen små bitar av James Frey

Att läsa böcker är otroligt utvecklande. De finns en uppsjö av populärpsykologiska böcker att välja mellan om du är intresserad av personlig utveckling. Men det kan vara lika inspirerande att läsa en deckare, roman eller inte minst en biografi. Genom att läsa om andra människors livsöden vare sig de är uppdiktade eller sanna, lär vi oss att sätta oss in i andras tankar och känslor och ökar därmed vår förmåga att känna empati med andra eller förstå oss själva.
En bok som jag gärna vill rekommendera är "Tusen små bitar" av James Frey. James har tidigare angett att det är en självbiografisk bok till 100 %, men har senare "erkänt" att vissa bitar är uppdiktade. Hur som helst handlar det om James som sedan barndomen varit missbrukare. Han har i princip missbrukat ALLT som går att missbruka. Vi får följa James när han mot sin vilja hamnar på ett behandlingshem - hans sista och enda chans att över huvudtaget överleva.
Det märks tydligt att James vet vad han talar (skriver) om. Boken är fruktansvärd, äcklig, rå och brutal bitvis. Jag blev fysiskt illamående vid flera tillfällen. Ändå är det en fantastisk berättelse som mitt i allt elände andas möjligheter och förändring. En bok som berör på många sätt.

2 kommentarer:

  1. Intressant bok! Har han skrivit några fler böcker?

    Jag brukar ha lite svårt för självbiografier men den här verkar vara värd ett försök: tack för tipset!

    SvaraRadera
  2. Hej Samuel!
    Det här är inte en självbiografi av den vanliga sorten, jag lovar... Jag har aldrig tidigare blivit så berörd, både fysiskt och psykiskt, av en bok som av denna. Den finns som pocket, så det är inte en stor investering ;-).

    James Frey har skrivit en fortsättning som heter "Min vän Leonard", men jag har inte läst den ännu. Den står på min önskelista.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...