onsdag 5 november 2008

Arbeta bort ditt känsloätande (14)

Hur går det för dig som jobbar på med dina mat(o)vanor? Ser du något mönster i ditt ätande? Vilka känslor är det som gör att du äter det där som du egentligen inte borde äta – som du skulle ha klarat dig utan?

Din första riktigt konkreta uppgift om du vill förändra/förbättra ditt ätbeteende är att du ska välja bort ett av de tillfällen då du känsloäter (äter fast du inte är hungrig utan av känslomässiga skäl – ledsen, rastlös, orolig, ensam etc.). Med stor sannolikhet kan du komma på flera tillfällen då du känsloäter, men vi börjar med att plocka bort ett av dessa tillfällen.
Exempel: Jag går alltid till skafferiet när barnen har somnat för att se om det finns något, framför allt sött, att stoppa i mig. Jag är egentligen inte hungrig alls, men hamnar likväl alltid stående där framför den öppna skafferidörren. Jag vet att jag inte är hungrig, för jag åt kvällsmat ett par timmar tidigare och jag har fått i mig den mat jag behöver för dagen. Om jag tänker efter vad jag egentligen känner, så är jag trött, rastlös, vet inte riktigt vad jag ska göra och känner mig lite orolig. Jag tror att jag löser det genom att äta, vilket jag inser inte stämmer.

Bestäm dig för vid vilket tillfälle du vill låta bli att känsloäta. Ha också en alternativ strategi för vad du ska göra när du väl står där och känner suget. Ska du kanske ta dig en kopp the, ta ett bad, ringa en vän, titta på tv, börja sticka en halsduk? Du har säker många fler bra alternativ.
Det är alltså till att börja med bara vid ett tillfälle du ska träna på att hoppa över ditt känsloätande. Det gör alltså ingenting om du ”tröstäter” vid något annat tillfälle under dagen. Vi tar en situation i taget och jobbar med att få in en ny vana successivt.
Lyckat till!

1 kommentar:

  1. Jättebra idé att ta fram en stickning eller handarbete! När vi ser film hemma (vilket är väldigt ofta, typ varannan kväll eftersom vi är filmnördar och har en hemmabio) så finns det ständigt ett sug efter chips, godis, kakor eller annat som "hör bio till".

    Istället har jag börjat ställa fram lite nyttigare snacks som jordnötter och kanske mackor, med te till istället för läsk eller saft. När fikat är slut har jag gärna min stickning i knät och arbetar med, eftersom jag bara behöver kika ner på stickningen då och då.

    Så ett nyttigt fika och en stickning rekommenderar jag till en film, där man oftast annars äter snacks bara för att man "ska" det, det känns tomt utan något till liksom!

    Ett annat tips är att när du känner att du vill t ex käka en bit choklad så rulla istället ut din yogamatta (ifall du har nån) och gör några slumpmässiga övningar. Yoga ist för sötsaker!! :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...